Volgens mij heeft alles te maken met een soort van politieke berusting in het feit dat er toch een tijd komt dat alles volgebouwd zal worden.
Waarom nu alles beginnen stapelen als je weten dat buiten die grote agglomeraties toch ook lintbebouwing en andere afschuwelijke constructies zullen komen te staan??!!
Daarenboven, mensen aansporen tot iets kost geld, veel geld. Waarom zou men mensen grote sommen geld aanbieden voor iets waar ze stiekem mee bezig zijn. De laatste stukjes groen worden langzaam maar zeker anders ingekleurd. Tenzij de stukjes groen die toegekend worden als expliciete groenzone. De andere worden ongetwijfeld industriezones. Daar waar woonwijken aanpalen zullen mensen automatisch een plattelandsvlucht ondernemen.
Een grootstad is een prachtige plaats. Ecologisch gezien niet optimaal maar sociaal gezien een prima woonplaats. Voor mij persoonlijk is dit duidelijk merkbaar. Mijn woonplaats (Roeselare) is een middelgrote stad, spontaan sociaal contact is zeldzaam! Nee, het komt niet door mijn persoonlijkheid, ik stel me voor alles open. Nee, het komt niet door mijn kledingsstijl, ik draag geen "Rotterdam Terror Corps"-jasje. nee, het komt niet door mijn kop, ik heb geen vertikaal streepsnorretje. Een gewone stad is gewoon beslotener dan een grootstad. De stad waar ik 'studeer' Gent, is een veel opener stad. Ik wil Gent niet ophemelen tot een paradijselijke stad waar de lucht naar lavendel geurt enzo maar die stad ademt aanvaarding en openheid uit. Klinkt een beetje Flower Power-achtig maar zo voel ik het aan! De grootstad is een aanrader voor iedereen die zijn culturele, intellectuele of andere gading niet vinden kan in zijn eigen boerengat.
|