Mathias Storme blijft bij N-VA - 26/04/2004
Steunbetuigingen voor uitspraak over Vlaams Blok
,,Ik krijg tientallen steunbetuigingen", zegt professor Mathias Storme na zijn uitlating dat het ,,bijna een morele plicht is om voor het Vlaams Blok te stemmen". Volgens Storme heeft de veroordeling van het Vlaams Blok een grote, verborgen draagwijdte. ,,Wat nu allemaal verboden is in België, is geweldig", zegt hij.
,,De steunbetuigingen die ik nu krijg, komen heus niet alleen van het Vlaams Blok. Ook belgicisten, holebi's en linksen vinden het arrest van de rechter gevaarlijk voor de vrije meningsuiting", zegt Mathias Storme. ,,Overigens was mijn uitspraak genuanceerder dan alleen die morele plicht. Ik verwacht van alle partijen dat zij afstand nemen van de anti-racismewet, zoals die nu geïnterpreteerd werd in het arrest van de rechter. Want deze wet gaat veel verder dan alleen het bestrijden van het racisme. Weet u dat moslims die hun moskee steunen met geld, kunnen veroordeeld worden als misdadigers? Het is hypocriet dat die partijen eerst die wet maken en dus de rechter hebben gedwongen die wet te respecteren", aldus Storme.
N-VA-voorzitter Geert Bourgeois heeft nochtans gezegd dat Storme na zijn uitspraak niet meer welkom is in zijn partij. ,,Maar dat is slechts de persoonlijke mening van boer Bourgeois. Hij kan mij niet buitengooien. Alleen de partijraad kan dat. Ik stap zeker niet over naar het Blok. En als ze me buitengooien, sticht ik een nieuwe partij" zegt professor Storme.
Frank Van Hecke vindt de uitspraak van Storme moedig. Maar hij beseft dat Storme niet naar het Blok zal overstappen. ,,Het is de grote sterkte van Storme dat hij een onafhankelijke nationalist is én een groot jurist. Wat hij zegt, lijkt als twee druppels water op onze analyse", zegt Vanhecke.
|