Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok
Er zijn inderdaad veel scholen waar een minderheid of weinig tot geen een hoofddoek dragen. Die tellen niet mee?
|
Zonder de klacht en het daaropvolgende advies voor de RvS had dat probleem helemaal niet bestaan. Daarom stel ik flexibiliteit voor in de praktijk. Eigenlijk twijfel ik er niet aan dat het zo ook zal gebeuren. Eigenlijk is het eenvoudig: jij vindt dit een slechte maatregel en je hoopte op een schorsing ervan door de RvS. Nu de RAGO daar een stokje heeft voorgestoken door een in theorie algemeen geldende regel in te voeren (want het ging om een bevoegdheidskwestie) ben je gefrustreerd en doe je alsof nu Vlaanderen in rep en roer zal staan omdat de stoute directies van het KA Antwerpen en Hoboken per se hun racistische plannen wilden doorvoeren. Dat blijkt trouwens ook uit
Citaat:
Meen je dat? Daar waar er problemen opduiken, zien we wel hoe het kan opgelost worden. Misschien moet de raad van het GO toch eerst verder denken.
|
Met andere woorden, de verandering die er komt bevalt je niet, dus je eist een perfecte oplossing waarvan we op voorhand garanties hebben dat ze geen problemen oplevert. Welnu, die oplossing bestaat niet. Wat is jouw oplossing eigenlijk? Dat niemand iets doet en elkaar blijft overtuigen dat de problemen niet bestaan? Hoever mag dat zo voor jou gaan? Tot de laatste niet-hoofddoekdraagster is buiten gepest?
Citaat:
Ik heb uitgelegd waarom een schoolreglement niet flexibel kan zijn.
"Wees eens eerlijk. Wil jij dat de jongeren aanleren? We hebben een schoolreglement, maar we passen het alleen toe naar onze goesting en willekeur. Vind je dat pedagogisch verantwoord?"
Maar daar antwoord je niet op.
|
Ik heb daarop geantwoord dat ik vind dat een schoolreglement afhankelijk is van de lokale maatschappelijke context. Ik heb nergens gezegd dat een individueel schoolreglement flexibel mag zijn, wel dat wanneer de overheid een koepel dwingt een bepaalde maatregel collectief door te voeren, dan enige flexibiliteit problemen (waar er voordien geen waren) kan voorkomen. Ik weiger te aanvaarden dat je dat niet begreep, maar schrijf dat toe aan onwil.
Citaat:
De RvS heeft nog geen uitspraak gedaan.
|
De RvS volgt altijd, zonder uitzondering, de raad van de adviseur op. Die adviseur had te kennen gegeven dat de koepels en niet de scholen het moesten beslissen. Daarom heeft de RAGO daarop geanticipeerd, om niet nog eens een halve week lestijd te verspillen en de onzekerheid te laten duren.