Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience
Je kan ook naar een aantal principele vaststellingen kijken.
De aankomst van een grote groep moslims brengt een nieuwe breuklijn in de samenleving, van een intensiteit die eerder zelden gezien is. De tegenstellingen lopen langsheen godsdienst, socio-economische positie, uiterlijk, cultuur, taal... Er is niet veel voor nodig om de samenleving te laten exploderen omdat die breuklijnen mekaar versterken. Ik vrees dat het onomkeerbaar is. Afschaffing van een aantal burgerlijke vrijheden voor iedereen, het ontwikkelen van een extern conflict, een gewelddadig oplossing zal op termijn zich opdringen. Zo werkt dat in het Westen. En iedereen zal erdoor verarmen. En het zal niet beginnen in Vlaanderen, Frankrijk met zijn banlieues ligt meer voor de hand. De katalysator is de veroudering van de bevolking, de economische machtsverschuiving naar de BRIC landen en de ermee gepaard gaande verarming in het Westen: de koek wordt kleiner en er zal meer gedrumd worden.
Maar dat er iets ten goede veranderd zou zijn, nee daar zie ik in elk geval geen bal van.
|
Als ervaringsdeskundige, een Surinamer die naar Nederland, het voormalige koloniale moederland migreerde, begrijp ik dat de toestroom van nieuwe groepen de nodige vraagstukken kan oproepen, hoewel ik niet zie waarom alles zo vreselijk in het negatieve moet worden getrokken. Tussen een doorsnee moslim gezin en een Vlaams gezin zijn er veel meer overeenkomsten dan verschillen. Afgezien dat wij allemaal mensen zijn die een beter leven willen voor onze kinderen.
Als Surinamer werd ik geboren met de Nederlandse nationaliteit, leerde ik Nederlands spreken en werd mij wekelijks in het Polygoon journaal in de bios voorgehouden wat voor super land Nederland niet was. Ik vind dat Surinamers dus, gezien de banden die 350 jaar terug gaan, alle rechte hebben op alle voorzieningen die Nederland te bieden heeft, want zij hebben er ook aan meebetaald. Andere immigranten werden naar Nederland gehaald om vies en ziekte verwekkend werk te doen. Ook vandaag worden bij ons Polen binnengehaald om in een kankerverwekkende omgeving de Nederlandse tuinbouw te draaien, als een soort slaven. Werk en huisvesting schijnen aan elkaar gekoppeld te zijn en zij zijn geen echte vrije arbeiders.
Eerder lijkt mij dat gewetenloze lieden belang bij hebben om de nieuwkomers tot het einde der dagen als 'allochtonen' te bestempelen, zonder erop te wijzen dat deze mensen hier al tientallen jaren werken, belasting betalen en de maatschappij hun energie en slimheid geven. Volgens mij zouden wij meer moeten bouwen op de eigen inzichten en vaardigheden die nieuwkomers meenemen, temeer daar zij het meest ondernemende deel vormen van de gemeenschappen die zij verlieten voor een beter bestaan.
Men creeert in Europa een probleem dat men zegt te bestrijden. Inderdaad verschiuift de economische machtsbalans naar het oosten en verwacht ik dat men in Europa aanstuurt op een nieuwe holocaust; bigger and better. Het onvermogen van landen als Belgie om hun zaken op orde te krijgen wordt afgewenteld op lui die geen enkele politieke of economische macht hebben, dus onmogelijk verantwoordelijk zijn voor politiek krakeel en economische debacles, waarom Belgie beroemd is. Men gebruikt dus een soort kwalijk nationalisme om domme Belgen iets te geven om hun onvrede op af te reageren, de zwarten en moslims, zodat zij niet kijken naar de genen die werkelijk verantwoordelijk zijn voor de puinhoop.