Intriest intellectueel gezien dat een nietszeggende uitspraak hier wordt opgevoerd als 'bewijs' dat het EHRM anders denkenden discrimineert. Het blijkt gewoon uit niks ervan.Ik neem aan dat externe commentaar van de tegenpartij goed past op je vierkante cm waar je je in allerlei bochten wringt.
Wat bedoel je touwens dat deze uitspraak in mijn kraam past? Welk kraam? Ik ben jurist en de rechtspraak van het EHRM primeert de Belgische wetgeving. Als je dat nog niet wist wordt het hoog tijd jezelf bij te scholen in plaats van het papegaai-achtige 'het past in je kraam'.
Je schijnt ook te vergeten dat het EHRM pas optreedt als alle interne rechtsmiddelen zijn uitgeput. In casu ging het over een Turkse vrouw die alle rechtsmiddelen had uitgeput in Turkije. Beweren dat hier conservatieve christelijke machten aan het werk waren is gewoon om te schaterlachen. Of wijt je het geval aan progressieve krachten in Turkije? Zit dat je dwars? Dat de lekenstaat in Turkije niet het recht heeft de vrijheid van denken te garanderen voor zijn bevolking? Wat wil je dan eigenlijk? Dat er gewoon geen rechtsstaats is?
En het opvoeren van een 'dissenting opinion', zie je dat als een wondermiddel om je zienswijze te staven? Vergeet je niet te melden dat die afwijkende mening (twee op 80 uitgesproken meningen!) wijst op een onregelmatigheid. Als je de VS rechtspraak kent ziu je weten dat dissenting opinions gewoon de regel zijn. In werkelijkheid is hier sprake van eensgezindheid.
En voor het overige is de dissenting opinion (nota nbene enkel van de Belgische rechter) inderdaad een lachertje in verhouding tot de principes die door het EHRM in deze zaak werden verdedigd. Het wijst er eens te meer op dat in Belgie geen rechtsprincipes meer in stand worden gehouden.
De laatste ontwikkelingen zijn dan ook niks anders dan het conformeren van een zekere autoriteit in Belgie aan de heersende rechtsprincipes op Europees vlak. Dat de rechterlijke macht in Belgie in het verleden in achterlijke afwijkende mening gaf tegen alle andere rechters in wijst eens te meer op de malaise waar Belgie het slachtoffer van is.
Laatst gewijzigd door Conscience : 12 september 2009 om 13:27.
|