Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus
Afwijken van de norm is natuurlijk wel een afwijking. Namelijk van de norm. Wanneer blauwe ogen inderdaad de norm zouden zijn, zoals je zegt, dan zijn bruine ogen inderdaad afwijkend daarvan.
Maar laten we wel wezen. Ik heb nog nooit gehoord dat mensen met blauwe ogen de norm zouden zijn. Ik vermoed dat je een numerieke meerderheid verwart, met normen.
Paulus.
|
Paulus, je hebt de vinger in de wonde gelegd waar we in deze discussie in verglijden.
alles draait rond de juiste inhoud die we geven aan een woord.
wat bedoel jij met afwijking en wat bedoel ik met afwijking,
Als we een exacte wetenschap erbij halen de wiskunde dan wil ik mijn lichaamslengte nemen als voorbeeld.
Wiskundig gezien bestaat er zoiets als de GAUSS curve
als je honderd mannen van mijn leeftijd, willekeurig zou nemen en je zet ze op een rij dan kan je ze rangschikken van klein naar groot en een nummer toekennen van 1 tot 100 waarbij 1 de kleinste en zo tot honderd de grootste.
Wiskundig gezien is nummer 50 de " gemiddelde" en zijn wiskundig gezien alle mensen vanaf nr 4 tot 97 " normaal", nr 1,2,3,,98,99 en 100 wiskundig gezien " abnormaal" .
Het spreekt voor zichzelf dat u akkoord bent dat de 100 mannen normaal zijn.
Ik ben 1m93 en als u mij ziet zal u mij normaal vinden echter wiskundig gezien ben ik abnormaal of afwijkend.
discussie met u gaat over welke definitie u hanteert.
afwijking heeft een wiskundige / rationele betekenis alsook een emotionele betekenis.
Als u spreekt over een onvruchtbare man als afwijkend dan kan u bedoelen dat deze persoon niet de capaciteit beschikt waar de grote meerderheid over beschikt doch daarom is hij niet afwijkend.
Het is zelfs geen afwijking van de natuur, het is een normale variatie van de natuur. Sommigen zijn vruchtbaar( grote meerderheid) , anderen niet ( minderheid); heteroseksualiteit ( 90 %) - homoseksualiteit (10 %).
Zelfs puur wiskundig / rationeel is 10% moeilijk te verklaren als een " afwijking" .
Het feit dat u blijft homoseksualiteit benoemen als afwijjkend zou mogelijks meer te maken kunnen hebben met uw emotionele problemen met homoseksualiteit dan een degelijk ondersteunde stelling.
U beseft heel goed dat u door het woord " afwijking", inspeelt op de emotionele gevoeligheden van 10% van onze normale bevolking.
Het is geen mooie eigenschap indien u bewust continu mensen kwetst door dergelijke stellingen te poneren en mensen hierdoor emotioneel te kwetsen.