Koningin Henriette Maria de Bourbon, moeder van Charles II Stuart, dochter van Henri IV en Maria de Medici, zus van Louis XIII en tante van Louis XIV
Henri IV: een geidealiseerd portret met een zkere mate van weergave van zijn donkere huid. Uniek omdat ik meestal alleen gewitte schilderijen vind en enkele zwarte gravures. Doet denken aan het zwarte schilderij van Bernd Haydn. Ik kan niet stellen dat hij klassieke Afrikaanse trekken vertoont op deze afbeeldingen, maar dat maakt hem toch niet tot een witte man. Zijn dochter oogt 'klassiek Afrikaanser.'
een zwarte, ingekleurde gravure
De extra arcering van de huid is een weergave van zijn zwarte kleur welke stond voor blauw bloed. De adel was herkenbaar aan haar zwarte teint.
Een verwitte kopie van een zeer zwarte gravure
[Dit type noem ik zwarte gravures, maar ik geef toe dat ze voor meerdere uitleg vatbaar zijn, wat mogelijk ook de opzet was, want men moest de witte meerderheid het idee geven dat hun overheersers ook op hen gesteld waren]
Na drie jaar onderzoek en bestuderen van duizenden portretten geloof ik dat wij als 'arcering' beschouwen in feite de weergave is van de zwarte of bruine huid van deze personen. Er is sprake van revisionisme waarbij men zwarte, primaire portretten heeft vernietigd of verstopt houdt en slechts witte propaganda portretten toont in musea. Er zijn gravures die het midden houden tussen wit en zwart, deel omdat men zwarte mensen op verschillende wijzen kan portretteren, zoals de portretten van Beyonce en Whitney Houston tonen. De nadruk hoeft niet altijd op kleur te liggen. De basis van mijn onderzoek zijn dus de persoonbeschrijvingen en deductie: een zwarte vader maakt zwarte kinderen en heeft zwarte ouders.
Ik ga er niet van uit dat een ieder die dit leest het ook kan begrijpen, maar zo een forum wordt door velen bezocht en daartussen moet er desnoods ééntje schuilen die begrijpt wat ik hier duidelijk maakt.