Los bericht bekijken
Oud 26 april 2004, 22:35   #4
Bart Tommelein

Bart Tommelein's schermafbeelding

Standaard

Het arrest van het Gentse Hof was juist, t.t.z. conform de wet. Op grond van de wet van '81 is "de vereniging die kennelijk en herhaaldelijk discriminatie of segregatie bedrijft of verkondigt" strafbaar.
Wie kritiek heeft op de veroordeling van de VZW's zou zijn pijlen beter op de wet van 81 schieten in plaats van op de Gentse rechter. De rechter heeft gewoon zijn werk gedaan en is nagegaan of de bij wet strafbaar gestelde feiten bewezen waren.

Het is vrij duidelijk dat racisme, fundamentalisme en andere verderfelijke ideologieën bestreden moet worden. De vraag is hoe je dat doet. Er zijn twee aanpakken

Volgens de ene aanpak moet je alle opinies vrij laten. Men gaat er dan van uit dat uit de clash van meningen de juiste altijd wint.

In de andere aanpak verbiedt men het aanvallen van de basiswaarden van de democratie. (zoals in de anti-racismewet)

Ik ben zelf voorstander van de eerste aanpak. Dat is m.i. de meest liberale. Volgens mij kan je "foute" ideologieën best ontkrachten door er mee in debat te gaan. In België -en eigenlijk in heel continentaal Europa- is men echter (mede tgv een historisch trauma) hoofzakelijk de tweede mening toegedaan. Ik leg mij daarbij neer. Voor mij weegt het bewijs van het racistisch karakter van de VZW's van het Blok veel zwaarder dan de vraag of de vrije meningsuiting nu al dan niet wordt ingeperkt.