Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef
Geachte leden van het N-SA,
Aangezien ik al een tijdje geïnteresseerd ben door jullie beweging zal ik hoogstwaarschijnlijk aanwezig zijn.
Tevens hoop ik dat jullie daar kopieën van de beginselverklaring te koop aanbieden om mijn verzameling van "gevaarlijke geschriften" te vervolledigen.
|
Welkom in elk geval! Er zullen ondermeer nog exemplaren van de tweede druk van de beginselverklaring worden aangeboden.
Citaat:
Ik had echter nog een paar vragen over het verleden van het nieuw-solidarisme. Omdat de titel van dit topic doet vermoeden dat het eerder over de toekomst zal gaan, leek het mij nuttiger om mijn vragen hier te stellen.
Op jullie website staat de volgende zin:
Wat ik mij afvraag is in hoeverre het nieuw-solidarisme verschilt met de oude stromingen.
Wat zijn de essentiële verschillen met de oude tradities?
Waarom zou iemand voor het nieuw-solidarisme moeten kiezen en niet voor de oude manier?
|
Het voornaamste is dat het denken over solidarisme een ruime tijd heeft stil gelegen, voornamelijk de periode 1985-2005. En ondertussen is de maatschappij ook sterk geëvolueerd natuurlijk. Oplossingen, retoriek, standpunten,... van het Verdinaso in de jaren '30 of van solidaristische initiatieven in de jaren '60 en '70 voldoen niet meer om de huidige maatschappelijke problemen aan te pakken. Het kolossale immigratieprobleem bijvoorbeeld, de zeer uitgebreide problematiek rond kapitalistische globalisering met haar bijzonder destructieve gevolgen, de allesoverheersende macht van de liberale ideologie, het vrijwel volledig teloorgaan van oude structuren (klassiek gezin/familie, Kerk, gezag op school, legerdienst,...) die personen houvast en binding schonken vallen weg of zijn uitgehold. Daar moeten dus nieuwe antwoorden op komen. Niettemin zijn er denkpatronen en elementen die perfect uit dat oude solidarisme kunnen verdergezet worden, maar het is en blijft in belangrijke mate een nieuw verhaal die we schrijven voor de 21ste eeuw.