Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus
Dat is dan het verschil. Je hebt Vlamingen die voorstander zijn van het Nederlands als gemeenschappelijke taal van Nederland en Vlaanderen. Wat u, verkeerdelijk, steevast interpreteert als voorstander van Nederlands met een Hollands accent en lokaal-Hollandse woordenschat. Anderzijds zijn er diegenen, zoals u, die vinden dat Vlamingen niet moeten bij horen tot het Algemeen Nederlands taalgebied en een eigen taaltje, het Vlaams, moeten cultiveren. U poogt dat dan wat te sublimeren door de term Zuid-Nederlands erop te kleven. Kijk, dit hoeft allemaal niet zulk een vaart te lopen. Ik ben niet zo wereldvreemd dat ik een pleidooi zou houden dat alle Vlamingen nu maar met een Hollands accent moeten praten. Dit zou compleet belachelijk zijn en het zou ons overigens toch niet zo goed lukken. Wij hebben allemaal ons Vlaams accent (dat onderling ook nog eens verschilt), en laat dit rustig zo blijven. Maar laten we ons alstublieft bij dat ene Nederlands, de taal van Nederland én Vlaanderen houden.
|
Ik stel voor dat het zuidelijk Nederlands voortaan de richttaal wordt en dat van Dale vanaf vandaag deze taal als uitgangspunt neemt. En dat dus de Nederlanders zich de Zuid-Nederlandse taal eigen maken binnen 2 of 3 generaties. Maar ik ga niet zover dat ik zou gaan verlangen of zou gaan eisen dat de Nederlanders in de toekomst met een Vlaams accent zouden moeten gaan praten.