Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Ik zou dit gezegde eerder op u toepassen. Ik verdedig tenminste mijn Vlaamse taal. En u verdedigt de Hollandse taal en de Hollanders. Dat kan ook niet anders met de bijnaam die ik u gegeven heb. Maw, u verdedigt de Vlamingen helemaal niet. Meer nog, in geen enkel opzicht kunnen mensen zoals u spreken in naam van de Vlamingen. Allesbehalve zelfs. In naam van Oranje zou u misschien mogen spreken ja, da's waar.
|
In de draad "Naar een Groot-Brussel" gebruik je een paar
maal de correcte term Nederlands en nu is het alweer "mijn Vlaamse taal". Wat is het nu feitelijk? Keurig Nederlands of een verzameling van Vlaamse dialecten? De Vlamingen lezen Nederlandse boeken en omgekeerd. Omdat we dezelfde taal spreken en schrijven. Om maar één treffend voorbeeld te geven.
Veel nederlandsonkundige franstaligen spreken denigrerend over "le flamand".
Waarom doen ze dat? Uit dommigheid wellicht of omdat ze heilige schrik hebben dat de Vlamingen zouden geliëerd worden aan een groter geheel? Beide denk ik. Met je "Vlaamse taal" keer je terug naar de donkere periode van de Vlaamse onderdrukking die een eeuw geduurd heeft, in volle harmonie met je franstalige belgische vriendjes die met heimwee terugdenken aan de tijd dat ze de belgische staat volledig domineerden. Besef je nu nog alijd niet dat dat deze tijd tot het verleden behoort?
Even off-topic. Op het nieuws vernam ik dat het nieuwe museum in Leuven geopend werd in aanwezigheid van Matilde en Maxima. Met een grote tentoonstelling omtrent Rogier Van Der Weyden, in feite Roger De La Pasture uit Doornik die zijn naam vervlaamste. Zo zie je maar. De hereniging is begonnen.
Doei!