vrede,
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL
Er staat in het boek dat je het letterlijk moet nemen.
|
waar staat dat in het boek?
wie iets weet over literaire esthetica in de klassieke oudheid, weet dat toen een totaal ander idee bestond over waarheid en literatuur. een letterlijke (feitelijke) lezing van teksten werd eigenlijk pas sinds de tijd van het humanisme in europa echt belangrijk. daarvoor was waarheid in de meeste literaire esthetica's iets wat achter de (al dan niet ware) feiten verscholen lag.
wat de qur'an betreft is het handig om volgend vers uit soera al imran in het achterhoofd te houden bij het interpreteren van de tekst:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heilige Qur'an, Al Imran 3:7

Hij is het, Die u het boek heeft nedergezonden. Daarin staan verzen die letterlijk zijn - zij vormen de grondslag van het boek - en er staan ook andere (verzen), die metaforisch zijn. Maar diegenen in wiens hart dwaling is, volgen die, welke metaforisch bedoeld zijn. En zij zoeken tweedracht en een verkeerde uitleg. En niemand kent de juiste uitleg behalve God. En zij die vast verankerd zijn in kennis zeggen: "Wij geloven er in; het geheel is van onze Heer". En niemand trekt er lessen uit, behalve zij die verstand hebben.
(mijn ad hoc vertaling, redwasp)
|
dit boek zegt duidelijk van zichzelf dat sommige delen (de grondslag van het boek, wat dit dan ook moge zijn) letterlijk geïnterpreteerd moeten worden, maar ook sommige delen metaforisch. volgens mij biedt de bijbel als geheel voldoende voorbeelden van uiteenlopende interpretaties van vroegere geschriften. niet al die interpretaties zijn letterlijk. ook de latere rabijnse geschriften tonen ons verschillende voorbeelden van metaforische en allegorische interpretaties van oudtestamentische teksten.
volgens mij beweren dus noch de bijbel, noch de qur'an dat de tekst (alleen) letterlijk gelezen kan worden. als jij het omgekeerde claimt, zie ik daar graag een schriftuurlijk bewijsje van. (bijbelboek, hoofdstuk en vers of qur'anhoofdstuk en vers graag)
vrede,
redwasp