Zowat het belachelijkste voorstel sinds jaren. Dan verhoogt men beter de accijnzen op benzine wat ongeveer op hetzelfde neerkomt: Hoe meer kilometers ik rij, hoe meer benzine ik verbruik, hoe meer accijnzen ik betaal maar waarbij een zuinigere auto (beter voor het milieu) die minder liters verbruikt dus een financieel voordeel oplevert. Met die kilometerheffing maakt het geen reet uit hoe zuinig uw auto is dus waarom dan investeren in ecologische wagens?
Als het de bedoeling is om ervoor te zorgen dat de Belgen zich minder verplaatsen dan is het zeker verwerpelijk. Stel u voor, de staat geld moeten betalen om u te mogen verplaatsen, zelfs in de ergste dictaturen is het nog zo erg niet gesteld. Accijnzen vinden hun wettelijkheid terug in "de vervuiler betaalt-principe", als gij uitlaat uitstoot draait ge ook op voor de schade aan het milieu terwijl een kilometerheffing geen enkele grond van wettelijkheid heeft.