Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door farak
Sommige mensen hebben het nodig, anderen niet. Wat me stoort is dat atheisten (die meestal nog een voorliefde voor wetenschap hebben) het echt totaal niet kunnen of willen begrijpen dat iemand in God wilt geloven, of die nu bestaat of niet. Ik denk dat deze mensen het uit makkelijkheid God noemen.
|
Dan ken jij niet veel atheïsten, hoor. De meeste atheïsten die ik ken, zitten er helemaal niet mee in dat anderen wel graag in een god willen geloven. Je hebt inderdaad een kleine harde kern van atheïsten die neerkijken op gelovigen, maar zo heb je ook tal van gelovigen die neerkijken op atheïsten.
Citaat:
Maar zoals ik al stelde is volgens mij God de leider van je eigen zelfhulpgroep. Je praat eigenlijk tegen jezelf als je bidt. Maar als het werkt voor jou, waarom wordt je dan afgeschilderd als een dom kalf? Misschien willen mensen ongeacht het bewijs hopen dat er nog een mooie manier is om onze werkelijkheid te verklaren?
|
Mij allemaal goed. God is de leider van jouw zelfhulpgroep. Dat houdt echter wel op wanneer mensen beginnen te verkondigen dat de wereld 6000 jaar oud is, 'omdat zo in de heilige schrift staat'. Er bestaan wel degelijk waarheden die kloppen en onwaarheden die niet kloppen. Voor alles daartussen mag jij God, Madame Blanche, bergkristallen, aliens ... als verklaringsmodel gebruiken.
Citaat:
Maar de vraag is eigenlijk: Waarom kunnen of willen atheisten (die meestal nog een voorliefde voor wetenschap hebben) het echt totaal niet begrijpen dat iemand in God wilt geloven, of die nu bestaat of niet, omdat die persoon er zelf een beter leven kan door leiden?
|
Nogmaals, je veralgemeent.