Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser
Het is anders niet triviaal. Je moet bij de planning van de diensten rekening houden met een hoop zaken. Zo kent niet elke machinist elk type trein. En ook kennen niet alle machinisten alle lijnen. Je moet er dus voor zorgen dat je voor en bepaalde trein een machinist inplant die met het betreffende type trein mag rijden, en die de lijn kent.
Daar bestaat software voor. Maar een ander probleem bij de NMBS is een beetje een tekort aan machinisten. Dat zijn ook weer een hoop redenen voor. Onder andere heeft de NMBS teveel kantoorpersoneel, en weigerenden de vakbonden lang dat men het kantoorkader zou verkleinen terwijl men het rijdend kader vergroot. Ook is de arbeidsweek te kort, en hebben de machinisten met zoveel administratie te doen dat ze tijdens hun dienst veel minder effectief met de trein aan het rijden zijn dan ze zouden kunnen.
|
Moest het privé uitgebaat worden was het reeds lang opgelost. In de privé moet het renderen of het wordt opgedoekt. Ook hier kunnen de ambtenaren de direktie naar eigen goeddunken gijzelen. Zo zie je maar weer, het wordt hoog tijd dat de overheid alleen basisfuncties uitoefent en de rest overllaat aan ondernemers. Iedereen zal er wel bij varen, de arbeiders, die alles moeten betalen, in de eerste plaats.