Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit
Bizar,
De helft van uw zogenaamde supplementen is in het rusthuis dat ik ken, wel in de prijs inbegrepen. De kinesist valt net zoals de dokter onder de 'ziekenkas', waar de resident sowieso al de verplichte bijdrage voor betaalt (+ eventueel aanvullende bijdragen). De sondevoeding is ook inbegrepen. Als je toch veel moet bijbetalen voor geneesmiddelen enz. kom je uit op de maximumfactuur, dus boven een zeker persoonlijk aandeel, wordt dit aan de resident terugbetaald via de ziekenkas. Het incontinentiemateriaal zit in een 'goed' rusthuis wel degelijk in de prijs inbegrepen. De was deed bij ons met een beurtenrol iemand van de familie, dus ook deze kost verviel. Telefoon moet je inderdaad betalen, maar ook daar zijn mouwen aan te passen (goedkoop GSM-abonnement of zo). Haarkapper en pedicure / manicure konden via het rusthuis geregeld worden, dit tegen een gunsttarief dat maar een fractie bedraagt van een 'reguliere' kapper of pedicure.
Dus wat blijft er dan nog over ? Ik heb veel respect voor uw frustraties en je gaat me niet horen vertellen dat een rusthuis een lachertje is (ook niet financieel), maar je moet nu ook de toestand niet overdramatiseren. Uiteraard blijf ik de onderhoudsplicht een onrechtvaardig iets vinden.
|
Of dat nu gunsttarief is of niet, het blijft een vastgesteld feit...dat hun hele hebben en houwen (pensioen) al opgesoupeerd is aan de dagprijs.
Voor al de rest zijn ze nu afhankelijk van eventueel kinderen die hun ouders wat zakgeld geven om al dan niet eens de kapper te bezoeken...
In de veronderstelling dat ze ...kinderen hebben....en dat die op bezoek komen....en dat die zakgeld geven voor die extra's...naast de verplichte opleg aan het rusthuis....als die dan zelf al extra geld over hebben tenminste!