Los bericht bekijken
Oud 28 april 2004, 15:16   #139
brusselaar
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robrecht
Akkoord Knuppel.
Bij de eerst volgende gelegenheid zal ik het hem nog eens vragen of hij zo "twijfels" had, met iets wat hij toch wel achteraf zo hartstochtelijk verwierp.
Ik heb alvast mijn persoonlijk archief nog eens uitgediept.
Zo kwam ik op een intervieuw met Geert Bourgeois in Meervoud nr50 okt.1999.
De datum is belangrijk, omdat toen de VU nog bestond en net het startschot was gegeven voor de "Costa"(conferentie voor de staatshervorming), die de weg plaveide voor het "Lambermontakkoord"
Ik ga hier niet het hele intervieuw uittkikken, maar toch de teneur van het gesprek meegeven.
In dit artikel noemt Bourgeois de "Costa" een maat voor niets, letterlijk "luchtfietserij". Toch wel boekdelen sprekend, als u weet dat Van Krunkelsven ook in die "Costa" zat.
Dus zelfs de voorbereidingen van "Lambertmont" konden niet rekenen op goedkeuren van Bougeois, laat staan dat dit uiteindelijk akkoord hem nog zou doen twijfelen.
Gewoon maar een kleine illustratie hoor Knuppel. U niet aangevallen voelen, aub.
Ik wil hier zeker niet de advocaat van Bourgeois spelen, maar politieke statements zijn, naar mijn bescheiden mening, waardevoller.
Dat hij toch, eventueel, twijfelde om tegen het VU-bestuur in te gaan, door Lambermont af te schieten, kan ik uit menselijk standpunt enigzins begrijpen.
Deze houding van Bourgeois tov Lambermont, was zeker het einde van de VU. Hij wist dit ook.
Het is niet gemakkelijk om zo een keuze te maken, als u weet dat dit het einde is van een partij met zo een verleden en waar men in opgroeide.
Voorts vind ik het toch ook belangrijk om duidelijk te maken dat Geert Bourgeois, de N-VA niet is en de N-VA, Geert Bourgeois niet exclusief.
Tenslotte om terug te komen op het incidentje die u zo teleurstelde in Leuven.
Vergeef me Knuppel, maar zoiets kan mij niet weerhouden om een rechtvaardige zaak te blijven steunen.
Zeker niet, de soms blinde gedrevenheid, van de jeugd, waar u getuige van was in Leuven.
Inderdaad, is het niet altijd construktief om de confrontatie op te zoeken.
Het was dan ook een innig triest schouwspel.
Al stel ik mij de vraag of deze bagatel representatief is voor de Vlaamse beweging in zijn geheel.
De, niet partij-politieke, gelegenheden waar VB en N-VA sympathisanten elkaar onmoeten, monden niet automatisch uit in schelden of bedreigen, integendeel.
Het is aan die enkele N-VA heethoofden(er zijn er ook bij het VB), om zoals elke Flamingant weet, een verschil te maken tussen 2 strekkingen binnen het VB.
Op louter Vlaamse manifestaties ga ik er persoonlijk van uit dat de aanwezige VB-ers toch behoren tot de strekking waar de Vlaamse strijd bovenaan de agenda staat.
Dan spreek ik nog niet van het feit, hoe onproduktief het is om eventueel gelijkgestemden, ivm de Vlaamse eisen, te beschimpen van "fascisten".
Ik heb er dus dikke spijt van, dat ik daar niet was, die "academische"(?) dag in Leuven.
Voor wat het waard is, persoonlijk zal ik de kwestie ten berde brengen, bij de organiserende "Ronduit N-VA'ers".
Zoals steeds vriendelijke groeten, Robrecht.
Het was idd "die academische dag" in Leuven. Piet De Bruyn weet wat er daar gebeurde want hij was erbij. Het leuke was dat het geen haar scheelde of er waren ook een paar N-VA-ers mee doorgebroken. Hahahaha! Ze werden haastig terug over de streep getrokken.

Eigenlijk maakt het me ook niets meer uit want de essentie blijft dezelfde: de Vlaams-nationalisten kunnen elkaar niet uitstaan. Aan weerszijden niet. Altijd weer is er die verdomde haat en afkeer tegenover elkaar. Ga daar mee naar den oorlog...Zolang dat zo blijft is alles boter aan de galg. Ik laat er mijn slaap niet meer voor.

Ik vind eveneens het vreemdelingenstandpunt van het Blok te vergaand maar de N-VA steunt evenmin wat het Blok op andere terreinen aandraagt uit angst het cordon te doorbreken (en er zelf een aan hun broek te krijgen). Begrijpelijk maar voor mij evenzeer niet te verteren. Dat cordon is een onding en een democratie onwaardig. Het zal zichzelf trouwens ooit afstraffen voor zover het dat nu al niet doet...

Zogauw tenminste de Vlaams-nationalisten zich met elkaar verzoenen en aan eenzelfde zeel gaan trekken ben ik weer van de partij. Niet eerder. Mijn stem is tot zolang een verloren stem want NIEMAND krijgt ze nog.

Tweede poging:
Als je je slaap er niet voor laat, waarom dan die eindeloze reeks berichten? Mensen maken ruzie onder elkaar, oh God, wat een schok. Dat was inderdaad in de geschiedenis van de Vlaamse beweging nog nooit voorgekomen. Groot gelijk, zolang dat duurt, houd je je beter afzijdig. En stuur je best bericht na bericht om dat te melden.

Trouwens, denk eens na voor je verhalen van ingewijden gelooft. Bourgeois nam ontslag als VU-voorzitter uit protest tegen Lambermont maanden voor het in de Kamer uiteindelijk werd gestemd. Zo dicht stond hij er dus bij om akkoord te gaan. Wat een onzin! Stel je misschien liever de vraag waarom "ingewijden" bepaalde verhalen vertellen. Oh nee, het zal toch niets met ruzies te maken hebben zeker?
brusselaar is offline