Discussie: Ethisch bankieren
Los bericht bekijken
Oud 4 oktober 2009, 16:23   #43
NielsC
Vreemdeling

Standaard

U geeft hier een hele tirade tegen de verotting van "het systeem", terwijl ik constructief voorstellen doe om het systeem beter te maken. Ik doe concrete voorstellen die de taken van de staat en de vrije markt beter uit elkaar moeten halen. Zo is het niet de taak van private banken om geld te creëren zoals ze nu doen, dat is de taak van de staat. Langs de andere kant is het niet de taak van de staat om de interestvoet te bepalen, dat is de taak van de vrije markt.

Wat jij voorstelt, een full reserve banking systeem, is ook een overheidsingrijpen. U wilt namenlijk banken verbieden om de taak als middelman tussen spaarder en leender op te nemen, een taak die volgens mij wel zou moeten opgenomen worden door banken. Ik wil banken wel toelaten om geld te lenen van spaarders, en dit dan uit te lenen of te investeren, met goedkeuring van de spaarder die hiervoor interest krijgt. Jij wilt op dit punt de greep van de staat over de markt dus groter maken.

Langs de andere kant wil je de centrale bank afschaffen, maar het is me dan wel niet duidelijk wie het geld dan zal maken. Geld maken mag volgens u dan weer wel a volonte door de private banken gedaan worden? Vreemd...

http://geovl.nielsch.be
NielsC is offline   Met citaat antwoorden