't Zijn niet alleen de Fallujah strijders die fier zijn dat ze eens een schot hebben gelost, jij bent daar blijkbaar ook fier op. Eigen volk, weet je wel?
Afijn, ik lees jouw berichten over die oorlog in Irak al van in het begin, en aje blijft hopen op een fallikante afgang van de Amerikanen. Ik herrinner mij hoe mensen als jij (en ook jajah) trots kwamen melden dat de Amerikaanse invasie in het begin snel leek te gaan omdat het om woestijnland ging maar eens aan de grote steden ze maandenlang zouden vastzitten en duizenden doden zouden hebben. Een klein aantal dagen later en met een paar honderd gesneuvelde soldaten hadden ze heel dat 'moedig' land veroverd.
Nu zitten ze een jaar in Irak, en jij (en ook je geloofsgenoot jajah) blijven vertellen en waarschijnlijk ook hopen op grote come-backs van die Iraakse bendes, maar niets is minder waar.
Het is duidelijk dat de veiligheid in Irak verre van verzekerd is, maar wat vaststaat is het volgende:
* Het land is in no-time veroverd.
* De grote Saddam die moedig ging sterven in plaats van zich te laten vangen is als een bange rat in een gat gevonden.
* Op een relatief klein aantal moeilijke plaatsen na is het land gestabiliseerd.
* Ook grootsteden als Bagdad zijn min of meer onder controle.
* Koppige mulahs zoals die Al Sadr in Fallujah krijgen zwaar op hun kop en ook deze gaat met zijn bende worden vernietigd of gevangen genomen.
* In Fallujah gaat het enkel om die mullah en zijn fanatieke achterban, de bevolking wilt liever rust. Dat is het probleem. De enige beweegreden voor deze fanatieke ayatolla is macht en zijn haat tegenover vrijheid en democratie.
* De 700 gesneuvelde Amerikanen zijn er 700 teveel maar relatief heel erg weinig. Hier is een land veroverd dat drie keer zo groot is als Frankrijk, en reeds een jaar volledig beheerd.
* Op 30 juni wordt de macht overgeheveld zoals gepland, doch de coalitietroepen zullen nog even moeten helpen om uitspattingen zoals die van die al sadr's militie te helpen tegenwerken.