Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie
Klopt niet.
Het huis waarop je een hypotheek lopen hebt,daarvoormoet annuiteiten betalen.
|
Waar zie je dat in de voorwaarden staan? Je mag gerust ook met vaste kapitaalaflossingen werken of zelfs met een bulletkrediet, maar in dat laatste geval kun je natuurlijk geen afgelost kapitaal in kost brengen.
http://fiscus.fgov.be/interfisc/nl/f...fbetalen01.htm
Citaat:
Je hebt dus MEER moeten betalen voor dat huis dan als je het cash had gekocht.
|
Klopt niet.
Als je het cash koopt, mis je natuurlijk de opbrengsten van dat geld. Maar wat je zegt klopt voor geen meter. Uiteraard is de aftrek beperkt per jaar, maar als je nét voldoende leent om de eerste tien jaar de korf te vullen, betaal je MINDER dan dat je het 100% cash zou kopen. Reken maar na.
Citaat:
De aftrek dat je krijgt kompenseert dat niet(volledig).
|
Dat hangt ervan af hoeveel je leent.
Citaat:
Bovendien is de prijs van het huis en de hypotheek een stuk opgeblazen juist doordat je een aftrek krijgt.
|
Dat zal wel zo zijn, maar dat is enkel een argument om de aftrek af te schaffen, NIET om er geen gebruik van te maken.
Citaat:
Deze bubble zorgt dan ook voor de 30% verlies later.
|
Bedoel je nu dat vastgoed zeker 30% zal zakken? Over welke termijn? Ik heb mijn woning gekocht toen vastgoed zeer duur was. Bij een laatste schatting (een aantal jaren later) was het huis toch al meer waard. Bovendien spaar ik huur uit, die geactualiseerd €850 per maand bedraagt.
Ik vrees dat ik je hier niet volg in je pessimisme: dit was mijn beste belegging ooit en ik geloof nooit dat ik mijn huis zal verkopen 30% lager dan het bedrag dat ik betaald heb
min de uitgespaarde belastingen.
Ik ga wel met je akkoord dat een extra huis dat je niet zelf bewoont wel iets anders is: daar geldt de woonbonus immers niet. Daar kunnen we over discussiëren.
Citaat:
Daar komt nog bij dat je 15 �* 20 jaar vast zit aan je huis en dat de staat je dus al die tijd ongestoord kan belasten.
|
Op de gezinswoning? Onroerende voorheffing?
Die betaal je wel als je huurt, onrechtstreeks.
Citaat:
Aftrek is GEEN cadeau maar een lijmmiddel..
|
Lijm kan ook een prachtig cadeau zijn