Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
10 jaar geleden heb ik ze bij de gemeente met GIS weten te beginnen,
misschien dat daar ondertussen inderdaad zo niet meer gedaan wordt.
|
Dat wordt inderdaad niet mee zo gedaan. Een bouw- of verkavelingsaanvraag is nog steeds een schier onoverkomelijke berg papierwerk, maar dat heeft meer te maken met de procedures die uitgeschreven worden door de geleerden-kabinetsmedewerkers van de bevoegde ministers, dan met een gebrek aan informatisering. Als gemeentelijke ambtenaren kùnnen wij niet anders dan deze omslachtige procedures volgen... Ik zou mijn pijlen dus eerder richten op de mensen die deze dwaze en omslachtige procedures concipiëren.
Citaat:
Maar het strafregister bvb kon toen ook enkel in de gemeente van waar de persoon ingeschreven was ingekeken worden.
|
Sterker nog: dat kan slechts door één enkele ambtenaar ingekeken worden. En maar goed ook. De hele ambtenarij hoeft niet op de hoogte te zijn van iemands strafregister.
Citaat:
en er zijn zo nog voorbeelden van databases die niet met elkaar gekoppeld zijn.
Alhoewel het allemaal heel eenvoudig kan, elke belg heeft een rijksregisternummer, met dat zou je alle dossiers en databases aan elkaar kunnnen zetten.
|
Hoe meer je dat soort dingen vereenvoudigt, hoe meer je de privacy in het gedrang brengt. Ik vind het bestaan van al die digitale databases alvast géén goede zaak.
Citaat:
Je kan met een project van een paar jaar, minimum 10 % van de ambtenarij totaal overbodig maken, en hoogstwaarschijnlijk kan je zelf nog veel harder knippen zonder dat je ook maar iets aan productiviteit dient in te boeten.
|
Dan moet je, zoals ik hierboven probeerde duidelijk te maken, het probleem wel bij de oorzaak aanpakken, namelijk bij de top. Het grote aantal ambtenaren is daar immers een rechtstreeks gevolg van. De vraag is dan natuurlijk in hoeverre je politici zover zal kunnen krijgen die procedures af te bouwen. Een veelheid aan ingewikkelde procedures betekent immers ook een veelheid aan postjes die moeten ingevuld worden, bij voorkeur natuurlijk door mensen die daar uit dankbaarheid hun stem aan willen koppelen...