Los bericht bekijken
Oud 6 oktober 2009, 16:04   #462
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door studentje Bekijk bericht
Het aantal ongevallen is inderdaad niet gedaald (+/- status quo) maar het aantal doden is wel serieus gedaald volgens jouw cijfers (ongeveer 300 minder doden in 2007 dan in 1997)en dat terwijl het aantal ingeschreven wagens op 10 jaar tijd met 20% gestegen is. En dan volgens een ander gegeven zijn er op 10 jaar tijd 13 miljard kilometer meer gereden.
http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...tand/index.jsp
Ik wil maar zegge, er rijden meer auto's die meer kilometers doen en toch daalt het aantal verkeersdoden en het aantal ongevallen is ongeveer hetzelfde gebleven, eigenlijk concludeer ik dat het beter gaat met de verkeersveiligheid, ni?
Ik vrees Ni...

Niet echt vergeleken met onze buurlanden want daar dalen het aantal verkeersdoden nog meer, bvb in 2001 was Be 10e op de oude 15-EU landen, nu 14e op 15, begrijp je ?
En onze buurlanden hebben dezelfde evolutie doorgemaakt als wij: aktief- en passief(airbags/gordel/kreukelzone´s...)-veiligere auto´s, "veiligere" wegen, snellere hulpverlening na ongeval en medische verbetering, handhaving van alles en nog wat... en ook van onder invloed rijden...

En uw redenering is ook kort door de bocht want de 10 jaren (1988-1997) voordien daalden de verkeersdoden dubbel zoveel (600) en stegen het aantal gereden kms procentueel ook ca. dubbel zoveel...

Citaat:
Dat ligt natuurlijk niet aan die snelheidsbegrenzer want die is nog niet te bespeuren in de voorstellen van de ministers
Zou ook belachelijk zijn.

Een opgelegde max-snelheid heeft maar weinig te maken met verkeersveiligheid; het zijn de effectief gereden aangepaste snelheden naargelang omstandigheden en situatie die wel tellen, een snelweg behoeft geen beperking dat heeft D zelfs bewezen, voor hun is veiligheidsafstand en voorrang en algemene alertheid belangrijker op een snelweg. Een voorligger op het linkervak of op uw vak beperkt uw snelheid niet een bord. Als dan de veiligheidsafstanden nog ~ gerespecteerd worden en de voorrangsregels kan er nog weinig mislopen.

vb. In Denemarken hebben ze op 55% van hun autosnelwegnet de max van 110 naar 130 kmh met 20 kmh verhoogt, tesamen met licht strengere aangekondigde handhaving (wel alle wegen), en het gemeten resultaat (april <> mei 2004) was: een daling van de gemiddelde snelheid van respectievelijk 5,9 kmh op de gebleven-110 kmh snelwegen en van 1,1 kmh op de nieuwe-130 kmh snelwegen tov een ganse maand ervoor (metingen apr<>mei)
http://www.vejdirektoratet.dk/dokume...nt&objno=78281

Toevallig ging dat gepaard met een verkeersdodendaling van 25% op dat jaar 2004 tov 2003... dat kon natuurlijk niet aanhouden, maar was toch mooi meegenomen.
Citaat:
http://www.statbank.dk/statbank5a/se...1&ShowNews=OFF
Killed 2000-2008
All Denmark
´00 ´01 ´02 ´03 ´04 ´05 ´06 ´07 ´08
498 431 463 432 369 331 306 406 406
btw, DK doet het volledig zonder flitspalen... ik denk als enig land in West-Europa.

"Te snel rijden volgens de bordjes", maakt maar ca 3 % uit als ongevaloorzaak. (Nederlandse offic. bronnen)

Belgische bronnen, zoek maar...

Onaangepaste snelheid naargelang situatie en/of omstandigheden heeft wel veel te maken met verkeersveiligheid en is voor geschatte 20-25 % (ook mede*) ongevaloorzaak. Het staat steeds bij de 3 ongevalhoofdoorzaken.

*Vergeet niet dat een ongeval meerdere oorzaken kan hebben. Te traag rijden hoort daar ook bij.

Hier een vb uit D (Baden-Württemberg) van een statistische-registratie naargelang alle ongevaloorzaken:
http://www.gib-acht-im-verkehr.de/un...egistriert.pdf Hier is Geschwindigkeit
(Ursachen-Nr.: 12 - 13) 3e bij alle ongevallen met ca. 15 %, bij enkel letselongevallen 1e met ca. 22 %.

Hier een totaal voor gans Duitsland, letselongevallen:
1. Enkel fout bestuurder:
http://www.destatis.de/jetspeed/port...nderPrint.psml
Nicht angepasste Geschwindigkeit in 2008 3e hoofdoorzaak, daarvoor 2e en 1e hoofdoorzaak bij letselongevallen.
2. Algemene oorzaken:
http://www.destatis.de/jetspeed/port...nderPrint.psml

Laatst gewijzigd door Micele : 6 oktober 2009 om 16:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden