Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit
Het is juist andersom (en logisch ook): in de wetgeving wordt vanaf 14 jaar een onderscheid gemaakt tussen penetratie of geen penetratie. In het eerste geval blijft men spreken over 'verkrachting', in het tweede geval 'aanranding van de eerbaarheid'. Nu wil CD&V eindelijk duidelijk in de reglementering zien dat seks met onderlinge toestemming zonder penetratie vanaf 14 jaar mogelijk moet/kan zijn. Men wil dus eigenlijk de zelfbeschikking om zelf over bepaalde seksuele handelingen te kunnen beslissen verleggen van 16 naar 14 jaar. Ik vind dit geen slechte zaak, jongeren zijn iets sneller 'matuur' dan vroeger en de huidige wetgeving is uiterst onduidelijk. Een aantal Europese landen hebben overigens al gelijkaardige regelingen, waarin er als belangrijkste criterium de onderlinge toestemming geldt. Dat is veel realistischer dan de huidige wetgeving in België.
En begin alstublieft niet met posts waarin gesuggereerd - of openlijk gezegd - wordt dat dit nieuwe wetsvoorstel pedo's ten goede komt en hen vrijspel geeft. Dit is helemaal het geval niet en ik hoop dat we die zevertoer niet opgaan (of is dat ijdele hoop?).
|
Bedankt voor de opklaring. Bij de openingspost vreesde ik een gedrocht van een wet.