Los bericht bekijken
Oud 7 oktober 2009, 16:00   #481
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Als uw vliegtuig in stall gaat aan 150 is zo ongeveer de enige omstandigheid die ik me kan voorstellen waar 200 veiliger is als 120.

De afstand die je aflegt binnen de reactietijd, de remafstand zelf, en de kracht die vrijkomt in identieke omstandigheden, zijn aan 200 km/u kwadratisch groter dan aan 120 km/u.

Het phenomeen "aangepaste snelheid" is een vaag begrip waarachter de hardrijders zich verbergen. Want zij wensen zelf wel te bepalen wat aangepaste snelheid is. Het is een illusie dat men real time snelheidslimieten aangepast aan alle omstandigheden kan doorgeven op alle wegen.

Er zijn omstandigheden waarin ik beter links van de weg kan rijden, er zijn omstandigheden waarin ik beter door het rode licht rijd, er zijn zelfs omstandigheden waarin ik beter dronken achter het stuur kruip. Dit wil nog niet zeggen dat we het hele verkeersreglement moeten overboord gooien.

Er is nood aan duidelijke afspraken, zelfs als die niet in alle omstandigheden gelden. Wens je je niet aan die omstandigheden te houden, dan staat het u vrij om niet deel te nemen aan het gemotoriseerde verkeer. Het is namelijk een voorwaarde die wij als gemeenschap stellen aan de mensen die we het privilege geven onze wegen te gebruiken.

De veiligheid door limitatie van gevolgen van een ongeluk is trouwens slechts 1 argument pro een maximum snelheid. Er zijn economische en milieu argumenten aan te halen ook.

Verder wil ik er u nog op wijzen dat als u tegen 140 km/u van Brussel naar Oostende rijdt, u slechts een paar minuten sneller zal aankomen als iemand die 120 km/u rijdt.

Het lijkt me dan ook voor de hand liggend dat de snelheden gehandhaafd blijven, en de boetes en pakkans zodanig opgetrokken dat mensen zich aan die snelheid houden.
100% akkoord.
De controle die men denkt te hebben bij hogere snelheden is inderdaad een illusie.

Als alles goed gaat en je alles onder controle hebt is er inderdaad geen gevaar, maar omdat je niet alles onder controle -kan- hebben zal het bij hogere snelheden sneller fout lopen en zullen de gevolgen zwaarder zijn.
http://home.scarlet.be/~vg148635/snelheiddoodt.pdf
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden