Los bericht bekijken
Oud 29 april 2004, 12:52   #15
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Ik herrinner mij hoe mensen als jij (en ook jajah) trots kwamen melden dat de Amerikaanse invasie in het begin snel leek te gaan omdat het om woestijnland ging maar eens aan de grote steden ze maandenlang zouden vastzitten en duizenden doden zouden hebben.
yep, die Arabieren lijken me zelfs nog grotere grootsprekers en drama-queens dan een aantal forumleden
Lang leve de experts op tv trouwens, holle vergelijkingen met de hel in Stalingrad waren zelden zo talrijk

Citaat:
Het is duidelijk dat de veiligheid in Irak verre van verzekerd is, maar wat vaststaat is het volgende:
puntje per puntje m'n beste, ik denk dat je 'vaststaat' verwart met 'hoorde ik politiekers vertellen'

Citaat:
* Het land is in no-time veroverd.
tegen een in uniform gedwongen leger zonder modern materiaal en met een stel dictatorszonen als opperbevelhebbers??? lijkt me weinig om fier op te zijn als "machtigste leger van de wereld".
Kritische en bekwame officieren werden gezuiverd of kozen voor andere en betere oorden. Boycot sinds '91 en complete vernieling van eigen industrie zijn ook zware handicap.

Me dunkt dat de meeste Irakezen de eerste maanden de kat uit de boom keken, geef ze es ongelijk.

Citaat:
* De grote Saddam die moedig ging sterven in plaats van zich te laten vangen is als een bange rat in een gat gevonden..
't Is een politieker, wat had je meer van die gast verwacht? Vraag me af hoe z'n proces gaat zijn maar zijn rol was al tijdens de eerste dag van de invasie uitgespeeld.

Citaat:
* Op een relatief klein aantal moeilijke plaatsen na is het land gestabiliseerd.
herkauw die Amerikaanse briefings nog maar es, Antoon, da's natuurlijk ook propaganda. Als je denkt dat politici wollige taal gebruiken, weet je niet hoe graag militairen de pers te woord staan...
De grenzen zijn nog steeds zo lek als een mandje en vele kleinere dorpen en steden zijn gewoonweg links blijven liggen. Ik zou eerder schrik hebben voor de plaatsnamen waar we nu (nog) niks over horen.

Slechtnieuws-show van oa al Jazeera en de goednieuws-show van de coalition of the willing moet je nemen voor de eenzijdige berichtgeving die ze zijn.
Citaat:
* Ook grootsteden als Bagdad zijn min of meer onder controle.
akkoord er ontploffen weer opnieuw wat minder bommen, maar situatie voor de gemiddelde Iraki is niet echt veranderd wat betreft concrete levensvoorzieningen en tja, het blijven buitenlandse tanks die doo de straten patrouilleren. Laat me optimistisch blijven en het een erg tijdelijke stabiliteit noemen.
Citaat:
* Koppige mulahs zoals die Al Sadr in Fallujah krijgen zwaar op hun kop en ook deze gaat met zijn bende worden vernietigd of gevangen genomen.
LOL met die gast worden besprekingen gevoerd, hij zit btw in de voor Shiiten heilige stad Najaf en daar blijft de hele coalition of the willing uit weg om problemen te vermijden.
Eerlijkheidshalve blijken al Sadr en companen ook graag de macht van de man met het geweer uit te buiten. Wie weet dat niet-ingrijpen en voldoende geduld de oplossing zijn.
Spijtig dus dat "geduld" niet in het Amerikaans woordenboek staat en dat militairen met weinig om handen in een ver land duur zijn en hen tijd geven om es na te denken.
Citaat:
* In Fallujah gaat het enkel om die mullah en zijn fanatieke achterban, de bevolking wilt liever rust. Dat is het probleem. De enige beweegreden voor deze fanatieke ayatolla is macht en zijn haat tegenover vrijheid en democratie.
ben jij de papegaai van George W Bush?
In Fallujah zit me dunkt een heel diverse kliek, al dan niet met steun van de man in de straat. Bombardementen in, Marines rond en Spooky boven de stad zijn niet echt geruststellend voor diezelfde Irakese burger.
Kans op blunders met dergelijke zwaar materiaal is er ook nog.

Citaat:
* De 700 gesneuvelde Amerikanen zijn er 700 teveel maar relatief heel erg weinig. Hier is een land veroverd dat drie keer zo groot is als Frankrijk, en reeds een jaar volledig beheerd.
pantservest, kevlar helm en zéér degelijke medische steun zorgen ervoor dat aantal doden fel gereduceerd werd, menselijk leed mag je zeker niet onderschatten. Veel gewonden zouden 10 jaar geleden wel degelijk gestorven zijn. Trouwens altijd oppassen met slachtofferlijsten.

Een jaar volledig beheerd? Right...
Citaat:
* Op 30 juni wordt de macht overgeheveld zoals gepland, doch de coalitietroepen zullen nog even moeten helpen om uitspattingen zoals die van die al sadr's militie te helpen tegenwerken.
ik denk dat de coaltion of the willing nog een hele tijd in Irak moet blijven.