Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus
Och, ventje toch, jij citeert uit Wikipedia gebeurtenissen van het jaar 1579. Wel kijk dan eens naar een andere locatie van hetzelfde Wikipedia omtrent de Spaanse Furie in Mechelen uit 1572.
Tragikomisch is bovendien dat je in een voorgewende sereniteit schrijft:
Wie zal tijdens de 80-jarige oorlog in de Nederlanden het meest een systematische liquidatie van zogezegde "ketters" georganiseerd hebben denk je? Studeer maar nog wat over dat onderwerp, het is maar dan nodig.
|
Zo begon het:
Midden de jaren ’60 liepen de dingen flink mis. Calvinistische predikers hitsten de bevolking op. Ze klaagden de uitbuiting door paus en kerk aan en verzetten zich tegen de katholieke praktijk om beelden te verafgoden. Het bleef niet bij woorden. Op 1 augustus 1566 gingen een twintigtal calvinisten in Steenvoorde bij Ieper naar de plaatselijke abdij en smeten er alle beelden kapot. Dat beviel hen zo dat ze besloten op tournee te gaan door de rest van de Nederlanden.De kern van de stormers was een rondtrekkende troep.
De Beeldenstorm was begonnen. Ik citeer dus niet alleen uit de Wikipedia. Dat doet u meestal in mijn plaats. Het blijft wel een feit dat slechts enkele calvinisten (een 20-tal volgens deze tekst) de bevolking in Steenvoorde opstookten, amok maakten en de eerste stoot gaven tot de beruchte Beeldenstorm die zeer snel verder uitdeinde. Bijgestaan door het grauw dat natuurlijk altijd van de partij wanneer ergens iets te plunderen viel. En toen kwam er natuurlijk een Spaanse reactie. Zo is het gegaan.
De calvinisten waren gewoon iets minder onverdraagzaam dan hun katholieke vijanden. En dat mocht Willem van Oranje zelfs ondervinden in Gent toen die van de calvinisten gevangenen probeerden vrij te krijgen. Het lukt hem dus niet. Dezelfde calvinisten die vanop een Gentse preekstoel van de Sint Baafs verkondigden dat Willem van Oranje -en ik citeer-:
'even snel van godsdienst veranderde als de andere van onderkleed...'. Dus blijkbaar ben ik niet de enige die beweert dat Willem de Zwijger zijn huiken naar de wind zette. In die tijd zegden de calvinisten eigenlijk zelf dat Willem een hypocriet was! En dat laatste zal het forumlid 'Hollander' niet erg aanstaan, gezien zijn handtekening...