Ik moet zeggen dat ik niet goed begrijp wat er hier het probleem is. Als Suez dreigt "weg uit Belgie te gaan", wat zou dat willen zeggen ? Dat ze hun Belgische componenten verkopen ? So what ? Aan wie ? Aan Vattenfallen ? Aan een of andere emir met teveel geld ? Wat verandert dat voor de Belgische regering ?
De Belgische assets (vnl. de kerncentrales) van Electrabel zijn niet veel meer waard onder de huidige uitstapwet (gaan op de schroothoop in 2015) ; kunnen iets meer waard zijn als die uitstapwet verschoven of opgeschord wordt. Maar gezien dat niet eens in Belgische handen is, heeft wat dat nu waard is eigenlijk maar weinig belang.
Het enige risico dat ik zie is dat Suez het de moeite niet waard vindt om Electrabel te verkopen, en kan gewoon Electrabel *opdoeken*, zelf dus zijn centrales sluiten, en de sleutel onder de mat leggen.
Ik weet niet of de Belgische staat op dat ogenblik die assets terug kan over nemen voor een 'symbolische Euro' of zo.
Geeft wel een probleem in de stroombevoorrading als dat verder gaat dan gewoon maar papier verschuiven en de centrales ook ECHT dicht gaan.
|