Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen
Geloof het of niet, maar Carrefour heeft vestigingen in Jakarta en Bogor (Indonesië). De producten en artikelen zijn voor het merendeel Aziatisch. De supermarkt Giant is van Amerikaanse origine en wordt veel drukker bezocht.
|
En Giant is weer in handen van AH, en dan is het cirkeltje weer rond.
Het is een beetje symptomatisch voor de verschillen tussen het Franse en Nederlandse bedrijfsleven. Carrefour is mentaal niet in staat winkels te openen die er niet als een Franse Carrefour uitzien. Het kan je niet ontgaan.
Maar Ahold heeft miljoenen klanten wereldwijd die geen idee hebben dat ze in een Albert Heijn winkelen. Nou ja, de naam en formule zijn anders, aangepast aan de lokale markt, maar het management en de 'buying power' zijn Albert Heijn.
Aanpasbaarheid en flexibiliteit maakt het NL bedrijfsleven vaak wereldwijd succesvol, maar niet herkenbaar als NL bedrijf. Franse bedrijven zal je overal herkennen als Frans (net als Amerikaanse bedrijven) maar dat maakt hen niet noodzakelijk succesvoller. Zeker Carrefour niet, in het buitenland.
Op Curacao zit trouwens wél een schitterende AH.