Los bericht bekijken
Oud 15 oktober 2009, 10:39   #108
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lysander Bekijk bericht
Zulke algemene richtlijnen zullen niet helpen. Hoe kan de overheid nu weten tegen welke prijs energie het best geproduceerd kan worden? Wat is voldoende energie? En hoeveel subsidies moet ik dan krijgen?

Nee hoor. De overheid kan heel moeilijk complexe beslissingen nemen. Vandaar de problemen van de sovjet unie. Hoe kan een overheid nu weten tegen welke kostprijs en op welke manier ik het best produceer? Ik heb duidelijk een informatie voordeel ten op zichte van de overheid. Ik werk dagelijks in mijn onderneming en de overheid kan af en toe een controleur sturen.
Bedrijven zoals GDF denken daar heel anders over. Zij kunnen voor vele tientallen miljoenen burgers de optimale electriciteitsprijs bepalen. Andere bedrijven, zoals Colruyt, slagen erin om een bijzonder complexe wijze hun verkoopprijzen te bepalen.
Citaat:
Als ik zeg: ik kan het niet goedkoper, kan die controleur weinig doen ze.
Uw zaak kan gesloten worden zodat de door u gebruikte resources een betere aanwending krijgen.
Citaat:
Das inderdaad het probleem met belangengroepen. Maar belangengroepen kan je niet bij wet afschaffen. Een belangengroep is een groep mensen met overeenkomstige belangen die deze belangen proberen te realiseren met subtiele en minder subtiele beïvloeding. Het formeel lobbyen kan je nog afschaffen, maar belangengroepen kan je niet afschaffen.
Belangengroepen kan je idd niet afschaffen. Maar indien je mensen met gelijkaardige belangen georganiseerd laat optreden, dan moet je wel zeer goed voor ogen houden dat hun belangen niet de belangen van de volledige bevolking zijn. Dat is hier duidelijk niet gebeurd, aangezien de regering enkel GDF hoorde. Waarom houden we geen bindend referendum over de bijdrage van pakweg GDF? In de aanloop naar zo'n referendum kunnen dan boekhouding en activiteiten van dat bedrijf uit de doeken gedaan worden.