De alternatieven van CD&V
De Vlaamse christen-democraten hebben concrete voorstellen om het anders te doen. Niet met de pretentie van het grote gelijk, maar wel met de gezonde ambitie om het beter te doen, om oplossingen voor te stellen die gedragen worden door de samenleving, om een beleid te voeren waarin een grote meerderheid van de bevolking zich erkent.
In de alternatieven van CD&V staan drie prioriteiten centraal:
· het realiseren van een duurzame samenleving en economie;
· het aanbrengen van de menselijke correctie in het beleid;
· het versterken van de menselijke zekerheid.
Werkgelegenheid
· de druk op de ketel verminderen voor werknemers tussen 25 en 45 jaar: de kwali-tijdskaart moet het mogelijk maken om arbeid, gezin en zorg beter op elkaar af te stemmen. M.a.w., geen stereotype oplossingen, maar mogelijkheden tot aangepaste keuzes in functie van de individuele behoeften.
· oudere werknemers tellen ook mee: instrumenten en maatregelen uitwerken die werknemers in staat stellen arbeidsprestaties fysisch en psychisch te blijven uitoefenen. Er moet een beleid ontwikkeld worden dat er voor zorgt dat mensen niet voortijdig opgebrand zijn. Vorming en opleiding, kwaliteit van de arbeid, waardering en betrokkenheid van werknemers zijn daartoe geschikte instrumenten.
· het vereenvoudigen van de banenplannen en tewerkstellingsmaatregelen op maat van het individu (wetsvoorstel).
· contractualisering in de werkloosheid. Werkzoekende en overheid gaan een overeenkomst aan in de zoektocht naar werk. Op basis van een individuele screening kan nagegaan worden welke begeleiding, opleiding, vorming aangewend kunnen worden om een werkzoekende succesvol toe te leiden tot de arbeidsmarkt (wetsvoortel).
· sluiting van ondernemingen: elke werknemer moet in geval van sluiting van de onderneming recht hebben op een sluitingspremie. Niet alleen werknemers in grote maar ook in kleine ondernemingen (wetsvoorstel).
Sociaal beleid – gezinsbeleid - ziekteverzekering – ouderenbeleid
· het welvaartsvast maken van de pensioenen (wetsvoorstel)
· voldoende middelen voor rusthuizen en palliatieve zorgen
· het verhogen van de kinderbijslagen. De kinderbijslag dient een realistische dekking van de kost van het kind in te houden ongeacht de beroepsstatus van de ouders (dus geen onderscheid meer b.v. tussen zelfstandigen en werknemers) (wetsvoorstel).
· geen nepstatuut maar een volwaardig statuut voor de onthaalouders (wetsvoorstel)
· invoeren van het zorgouderschap (wetsvoorstel)
· een volwaardig statuut voor vrijwilligers (wetsvoorstel)
· een verbeterde toepassing van onderhoudsplicht (wetsvoorstel).
· verhoging van het uitkeringspercentage van het gederfde loon voor alleenstaande invaliden met verlies van enig inkomen (wetsvoorstel).
· terugbetaling van kosten van medisch begeleide voorplanting. Medisch begeleide voortplanting mag geen elitaire vorm van zorgverlening zijn (wetsvoorstel).
Verkeersveiligheid en mobiliteit
· geen megaboetes voor verkeersovertredingen, maar het verhogen van de controles, o.m. door de oprichting van een gespecialiseerde federale verkeerspolitie (wetsvoorstel), en de administratieve afhandeling van de verkeerspv’s (wetsvoorstel).
· het verbeteren van de verkeersinfrastructuur.
· de hervorming van de rijopleiding en het rijbewijs (wetsvoorstel).
· de oprichting van een federaal fonds voor duurzame mobiliteit om de zware financiële inspanningen voor de spoorinvesteringen van overheidswege te financieren (wetsvoorstel).
· een beter beleid voor verkeersslachtoffers (wetsvoorstel).
· het betaalbaar houden van autoverzekeringen voor jongeren (wetsvoorstel).
Veiligheid – politie – justitie
· werk maken van de veiligheidsproblematiek door een meerjarenplan voor justitie en politie.
· een veel sterker uitgebouwde wijkpolitie.
· de hervorming van het niet-toepasbare snelrecht tot een procedure die snelle berechting effectief toelaat (wetsvoorstel).
· een specifiek jeugdsanctierecht voor jongeren die misdrijven plegen (wetsvoorstellen) Voor CD&V kan de oorspronkelijke voornaamste finaliteit van de wet van 1965, de bescherming van de jongere, behouden blijven. Niets belet dat de waardevolle idee van bescherming van deliquente jongeren gecombineerd wordt met een sanctionerend en/of herstelrechtelijke element. Echter, helemaal op het einde van het traject en vanuit de vaststelling dat een heel kleine groep jongeren een fysieke bedreiging uitmaakt voor de samenleving en weinig vatbaar is voor alternatieve en opvoedkundige maatregelen is een krachtdadig maar humaan optreden van de overheid gewenst.
· aanpak georganiseerde criminaliteit: gespecialiseerde politie-eenheden tegen een aantal misdaadfenomenen en een wettelijke regeling inzake spijtoptanten (wetsvoorstel).
· nationaliteitswetgeving: beperken op korte termijn van de veiligheidsrisico’s van de snel-Belg-wet door de bevoegde instanties voldoende tijd te geven voor het uitbrengen van hun adviezen en op middellange termijn een nieuwe nationaliteitswetgeving waarbij het bewijs van de integratiebereidheid onder bepaalde voorwaarden een recht geeft op het verwerven van de nationaliteit (wetsvoorstellen).
· Het wegwerken gerechtelijke achterstand in Brussel door asymmetrische splitsing van het gerechtelijk arrondissement BHV (wetsvoorstel)
Begrotings- en fiscaal beleid
· het verminderen van de overheidsschuld overeenkomstig het stabiliteitspact
· het wegwerken van alle discriminaties van gehuwden (wetsvoorstel)
· het toebedelen van een deel van de vennootschapsbelasting aan de gemeenten ter compensatie van de inkomsten die de gemeenten derven door het wegvallen van de dividenden van intercommunales (wetsvoorstel)
Drugsbeleid
· drugs consequent en ondubbelzinnig ontraden en terugdringen in plaats van de boodschap te brengen dat men met drugs moet leren omgaan en alleen “misbruik” van illegale drugs moet ontraden worden. De overheid moet alle mogelijke instrumenten waarover ze kan beschikken optimaal hanteren om het gebruik van drugs terug te dringen. Dit betekent dat de overheid drie sporen dient te volgen in het drugbeleid: preventie, hulpverlening en repressie. De productie en verkoop van (illegale) drugs moet met alle middelen worden tegengegaan. Ook moet het bezit en gebruik van drugs strafbaar blijven. Niet omdat we ook tegen gebruikers alle middelen willen inzetten, wel omdat wij geloven dat het strafbaar karakter belet dat mensen beginnen met drugs of ermee doorgaan (wetsvoorstellen).
Vreemdelingen- en asielbeleid
· hervorming van de asielprocedure ingediend: het inkorten van de termijnen en het verminderen van de instanties die zich over de toegang tot het grondgebied moeten uitspreken. DVZ behoudt zijn bevoegdheden wat betreft de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. De vreemdeling aan wie een bevel tot verlaten van het grondgebied werd afgegeven, kan hiertegen nog in beroep gaan bij de RvS tot nietigverklaring (wetsvoorstel).
· de oprichting van een agentschap voor de uitwijzing en repatriëring van uitgeprocedeerde asielzoekers (wetsvoorstel).
Defensie- en buitenlands beleid
CD&V kiest voor een internationale rol voor België die op maat gemaakt is voor ons land: bescheiden, maar loyaal en kwalitatief hoogstaand. Dat heeft voor gevolg dat de Belgische regering nu bewust een keuze moet maken uit de militaire opdrachten die België ter harte wil en kan nemen en die kaderen in het aanbieden van een performant aandeel in peace-keeping, peace-restoring en peace-enforcing operaties.
__________________
Midden de Mensen met de Kracht van Mensen! Samen gaan we voor de Toekomst van Vlaanderen! CD&V - Christen-Democratisch & Vlaams alternatief
|