Gisteren was ik met een vriend nog eens naar de cinema geweest (de science fiction actifilm District 9). Plots voelde ik me heel schuldig, omdat ik me realiseerde dat de ecologische voetafdruk toch wel erg groot moest zijn: al die vliegtuigreizen van de crew, die meters filmrollen en tonnen explosieven en al die decors en kostuums en autoritten en... Zoveel CO2-emissies en zoveel grondstoffen en afval... En waarom? Waarom? Gewoon om ons te amuseren? Gewoon voor een luxepleziertje? Moeten we daarom de aarde laten opwarmen waardoor vele mensen en planten- en diersoorten slachtoffer worden?
Ik denk echt dat er in de huidige ecologische crisis geen plaats meer is voor actiefilms e.d. Ik denk dat we best niet meer dergelijke films gaan bekijken, want dan steunen we die milieuvervuilende filmindustrie. (Dus ik hoop dat iemand van jullie eens niet naar de film gaat, zodat mijn gedrag gisteren gecompenseerd wordt

)
Wat ik nog wel OK vind, zijn films die echt iets bijleren, bv documentaires over belangrijke wereldproblemen, of films over geweldloosheid of liefde ofzo.