Los bericht bekijken
Oud 18 oktober 2009, 18:55   #40
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lysander Bekijk bericht
Zoals je zegt, mag je vrij in onderlinge ruiltransacties vrij overeenkomen met wat er betaald wordt. Maar dit is in principe directe ruil, wat niet erg handig is in een geavanceerde economie. Het geldmonopolie van de overheid wordt niet doorbroken door de mogelijkheid van ruiltransacties. Wat dat monopolie in stand houdt is het verbod dat privé personen zelf hun geld mogen uitgeven. Bankrekeningen, leningen, kredietkaarten in een privé geld is niet mogelijk, net zoals je eigen briefjes en muntstukken maken ook niet toegestaan is. Daarmee sluit de overheid het enige alternatief op de euro uit.
Ik heb dat uit een boek uit de bibliotheek dat ik niet meer hier heb liggen maar er zijn gemeenschappen waar men met wissels (= geld) werkt bovenop het gewone geld. Mensen werken daarvoor wat bij op een boerderij of verdienen dat met vrijwilligerswerk en kunnen daar in de dorpswinkels met betalen en die winkeliers kopen daarmee bij de boeren die daar dan weer seizoensarbeid met kopen. Ik ben vergeten waar dat juist was. Maar waarschijnlijk in Amerika want het was een boek van de twee bekendste Amerikaanse futurologen die zulke systemen meer en meer zagen opkomen.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden