Los bericht bekijken
Oud 19 oktober 2009, 08:03   #30
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Zwak antwoord.

Je legt niet uit hoe het werkt. Lijstjes opdreunen kan iedereen.

De locatie van continenten zou een mogelijkheid kunnen zijn. Als bvb Siberië op de Noordpool zou liggen, zou dat een zodanig 'koelkast'-effect kunnen veroorzaken dat er een snowball earth ontstaat.
Ik geloof gelezen te hebben dat in de HUIDIGE condities van zonnestraling, en een huidige samenstelling van de atmosfeer, een snowball-earth niet meer mogelijk is: de zonnestraling is gewoon te intens geworden (de zonne-intensiteit neemt traagjes toe). Een miljard jaar geleden was de zon zwakker, en was dat blijkbaar WEL mogelijk.

Echt, lees het eerste hoofdstuk van dat boek, het is vrij gemakkelijk leesbaar en geeft een antwoord of toch een indicatie van antwoord op exact deze vragen.

Citaat:
Veranderingen in de atmosfeer lijken me niet zo waarschijnlijk. Zelfs 65 mln jaar geleden, tengevolge van de inslag van een grote meteoriet bij Yucatán, of tengevolge van de erupties die de Deccan Traps deden ontstaan, was er geen snowball earth.
Bij biotische factoren kan ik me helemaal niets voorstellen.
Welnee, je zou eigenlijk de atmosfeer helemaal moeten ZUIVEREN van broeikasgassen om te hopen op een snowball earth, en die impakt doet net het omgekeerde (de stofwolk is niet lang genoeg gebleven om een serieuze impakt te hebben: het zou een "omflippen" kunnen veroorzaakt hebben in een metastabiele toestand, maar helemaal geen blijvende invloed uitoefenen).

Een run-away is in principe mogelijk, maar dan moet je eerst een truuk bedenken om de oceanen rond over de 60 graden op te warmen. Eens we daar zijn, krijgen we WEL een venus-achtige toestand.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden