Los bericht bekijken
Oud 21 oktober 2009, 17:20   #2
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Die periode kwam inderdaad ook ter sprake in de Baarle-Werkgroep met als achtergrondidee om hier een soort "dag van de Nederlandse eenheid" van te maken.
Persoonlijk ben ik er me wat in gaan verdiepen en kwam tot de conclusie dat dit bestand eerder een consacratie van de scheiding was dan een aanzet tot vereniging :
laatst las ik nog een interessant artikel omtrent een perspropaganda oorlog met embedded journalisten avant la lettre naar aanleding van de militaire acties van
Noordnederland in alliantie met Frankrijk om Antwerpen te heroveren - het jaar : 1636 Noord en Zuid geen broedervolkeren meer, maar bittere tegenstanders !

Nee : het 12 jarig bestand is geen reden om te feesten. De eerste en tweede wereldoorlogen hebben onze resp. volkeren meer bij elkaar gebracht dan de perikelen rond de franse revolutie en de strijd tegen Napoleon... De hereniging van 1815 was wellicht prematuur - de schepping van 2 aparte staten onmiddelijk in 1815
had de gedachte aan een hereniging in het zog van de italiaanse en duitse herenigingsideeën misschien eerder mogelijk gemaakt...

Nah : speculatieve geschiedenis is geen wetenschap !

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden