Los bericht bekijken
Oud 30 april 2004, 14:38   #162
't Gezond Verstand
Burger

Standaard

@ Mieke 79

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79

Nou ja, moet ik nadenken over zulke dingen als: 'trek maar es aan mijn vinger'. Me dunkt dat ik niet de enige ben die dit een belachelijke argumentatie vindt.
Allez,

omdat ge er 's nachts niet meer zou van wakker liggen, hierna de verklaring van het 'trek-eens-aan-mijn-vinger'-mysterie.

De gemoederen geraakten gisteren in onze discussie danig op temperatuur dat er niet altijd even mooi meer werd gecommuniceerd of geargumenteerd. Op een bepaald moment zaten we dan ook danig naast de kwestie over pietluttigheden te leuteren dat ik zonder er bij stil te staan de 'trek-eens-aan-mijn-vinger' lanceerde.

Dit was dan ook als grap bedoeld. Humor als het ware, maar dan van een bijzondere soort. Ik verklaar mij nader : toen ik nog een kleine jongen was, hadden wij een oom die zichzelf zeer grappig vond. Het toppunt van zijn bijzonder smakeloze humor bestond erin een klein neefje of nichtje te vragen eens aan zijn vinger te trekken. Toen die dit achteloos deden, liet hij er tegelijkertijd - en uitermate hoorbaar - ene vliegen tot algehele hilariteit van vooral hemzelf.

Nu zouden wij daar misschien wel eens om hebben kunnen lachen, ware het niet dat die oom dit tot in den treure en op ieder feestje deed. Wij lachten dan eerder daarom, dan om de humor die hij hiermee meende ten berde te brengen - hetgeen die oom dan weer niet doorhad. De oom is intussen al geruime tijd niet meer, maar zijn uitspraak wordt in de familie nog door menigeen gebruikt en dan vooral wanneer er tijdens felle discussies niet meer wordt geargumenteerd maar op de man of op de vrouw wordt gespeeld en er ruzie zou dreigen te ontstaan. Op zo'n moment gebeurt het al eens dat dan iemand plots zegt - die oom op zijn onnavolgbare wijze imiterend - "trek eens aan mijn vinger". De stoom is er af, de hele bende onderuit van 't lachen en de kemphanen tot inzicht gekomen dat ze eigenlijk belachelijk bezig waren.

Nu goed, dat kon jij natuurlijk allemaal niet weten.
Het mysterie is bij deze opgelost en hopelijk slaap je nu beter.