Discussie: solidariteit
Los bericht bekijken
Oud 23 oktober 2009, 10:22   #11
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ontwikkelingssamenwerking dient vandaag louter om ons geweten te sussen.
geweten sussen of niet, dat doet er niet toe. We hebben gewoon de plicht om zo goed mogelijk zwakkeren te helpen.

Citaat:
Onze bedrijven halen een veelvoud aan kapitaal uit Afrika weg, vergeleken met de habbekrats die we erin steken. Alleen al de afbetalingen van leningen zijn anderhalf keer het budget van Ontwikkelingssamenwerking. En dan heb ik het nog niet gehad over de plundering van grondstoffen (olie, coltan, diamant, tropisch hout,...) en samenwerking met corrupte dictators.
inderdaad, en OS-organisaties strijden tegen deze praktijken. En die campagnes kosten ook geld.

Citaat:
En dezelfde parallel kan getrokken worden met Wallonië.
Naiëve belgicisten staren zich blind op de sociale zekerheid, zonder dat ze inzien dat Wallonië leeggeroofd is door de kapitalisten van de Société Générale de Belgique. Het is de top van het Belgisch establishment die zijn zakken gevuld heeft met de bodemschatten van Wallonië, die Wallonië nadien laten vallen heeft als een baksteen, om met de grote poen naar Parijs te trekken. Het is dat soort uitschot dat momenteel Vlaanderen culpabiseert omdat deze volgens hen moreel verplicht zou zijn om de slachtveld op te kuisen.
ik behoor niet tot dat soort uitschot, maar ik stel wel voor dat we de zwaksten in de samenleving helpen. En ik vermoed dat er in vlaanderen meer sterke schouders zijn en in wallonie meer zwakkeren, vandaar de plicht tot solidariteit: sterken moeten zwakkeren helpen om ook sterk te worden. En dat kost geld...
En daarnaast hebben we ook geld nodig om te strijden tegen dat soort uitschot...

Citaat:
Op zich geen probleem met Vlaamse steun aan Wallonië, maar dan op voorwaarde dat de schuldige van de Waalse economische malaise wordt opgedoekt: de Belgische staat.
die hoeft niet opgedoekt te worden, die moet gewoon ethischer handelen.
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden