Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
Al-Hoesseini was dan ook een simpele marionet van Londen.
|
Nee, dat is aantoonbaar onjuist. Al-Hoesseini was een opportunist die verschillende malen ''zijn kar heeft gekeerd''; geen pion van Londen. Hij is aangesteld om de redenen die ik aangaf.
Citaat:
De Britten hebben daar niets over te zeggen. Is wel best gemakkelijk om iemand anders land te gaan 'wegschenken'...
Of ga jij akkoord met de idee van kolonies en mandaatgebieden?
|
Neen, en daar gaat het ook niet over. (Het land wás Ottomaans/Turks, als je dan zo formeel wilt zijn en Turkije was één van de eerste landen die Israel erkende.). Er wás een mandaatgebied namens de Volkenbond en er wás een beoogd arabisch leider voor het hele gebied. Het is niet zo vreemd dat men zich tot hen richtte.
Citaat:
Nonsens. De gewapende paramilitaire organisaties Hashomer en Haganah zijn respectievelijk in 1908 en 1920 opgericht.
(In bijlage, foto van Hashomer. Volgens de Hertog ongewapend...)
|
Pfffft, ik dacht al wel dat dit zou komen toen ik het zo neertikte. Laat ik het dan zuiverder zeggen: Er waren burgerwachten (met amper wapens) die de gemeenschappen beschermden tegen rovers en wilde dieren. Deze zijn zich pas écht gaan bewapenen na de moordpartijen op Joden in 1929, vanaf toen werden ze écht paramilitair.
Citaat:
De Palestijnse agressie richtte zich tegen de zionistische kolonisten. Geheel onterecht kan je die agressie niet noemen, gezien de gewapende terreur van de paramilitaire organisaties van de zionistische kolonisatoren.
|
Regelrechte onzin. Pas vanaf 1931 waren er pas Joodse paramilitaire organisaties. Vind één incident, rel of moord die door Joden of zionisten voor 1931 is gepleegd.
Citaat:
De idee van "de joodse staat" was al ouder, en gaat terug tot de jaren '90 van de 19e eeuw met Herzl. Vreemd genoeg keerde de grondlegger van het zionisme, Birnbaum, zich tegen de idee van "de joodse staat".
Al op het Eerste Zionistishe Congres, in 1897, werd Palestina uitgekozen als plaats voor de joodse staat op te richten.
|
Ja, de idee was al ouder maar kreeg nooit veel voet aan de grond. Pas vanaf rond 1930 begon het besef breder te groeien dat een Joodse staat de enig overgebleven mogelijkheid was om zichzelf te kunnen verdedigen tegen de agressie.
Ik merk dat u op de rest van mijn punten niet ingaat. Jammer.