Los bericht bekijken
Oud 25 oktober 2009, 08:44   #22
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.450
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Een beetje utopisch maar wel een leuk idee.

De energiekost om dat allemaal te (her)bouwen zal echter een veelvoud zijn van wat je ooit kan winnen.

Maar als je meent dat 10% ecologiewinst een punt is om van 50 naar 60 te gaan in de bebouwde kom, ben je er dan ook voor om dit op alle wegen toe te passen?

Gewestwegen geven dan ook 10% winst en de snelwegen zelfs 20%.
Afschaffen van de onbeperkte snelheden in D zou zelfs 50% kunnen opleveren
Wel ik dacht vooraal aan de impact op het filerijden

we denken aan het effect fijnstof/NO
http://www.kennislink.nl/publicaties...ijden-ongezond
hoe trager we gaan,zie je vooral dat vrachtwagens moordend veel stof uitstoten...

Neem nu 100km file = zijn dus 30.000 voertuigen die tegelijkterijd maximaal verbruiken.
Het verbruik van een wagen in file is gemakkelijk 1:4 of 25l /100km
Dus 30.000 x 25l = 22.5miljoen liters verbruik per dag dankij de file
Op jaarbasis levert filerijden de overheid 4.5miljard liter verbruik op.

Economisch is de langetermijn waarde van het filerijden dus 44miljard petroleum budget die je kunt besparen in Belgie door de wegen te bouwen die alles filevrij zouden maken.
We voegen hier nog niet de tijdswinst toe... die het getal gemakkelijk nog verdrievoudigt.

Uiteraard moet je niet de denkfout maken, dat als je alles filevrij maakt dat de overheid hier 22miljard taksen ontloopt. Uiteraard moet iemand bereid zijn, de tijdswinst en besparing van die dienstverlening gedeeltelijkterug te betalen aan diezelfde overheid.


Dus vanuit de economie geredeneerd, en onafhankelijk van de schuldvraag of het nu de overheid, de burger zijn schuld is, kan ik wel stellen dat belgie honderden miljarden kan verdienen door aan zijn fileprobleem te werken.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden