Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
De kinetische energie die vrij komt is de som van de kinetische energie aangebracht door de botsende elementen.
|
Inderdaad
Stel:
70km/h = kinetische energie x
Rijden tegen een onvervormbare muur, dan moeten jij en je auto x energie 'opslorpen'.
Twee gelijke wagens die rijden tegen 70km/h = kinetische energie 2*x
Rijden tegen elkaar, moeten samen 2*x opslorpen.
Dat is elk (2*x)/2 = x.
Zie je?
Elk moet maar evenveel energie opslorpen als mochten ze elk aan 70 tegen een muur rijden.
De schade is natuurlijk 2 keer zo groot omdat er 2 wagens bij betrokken zijn.
De totaalschade bij de 2 wagens is veroorzaakt door 2*x
Tegen 140 botsen geeft een te verwerken energie van 4*x (e=mv^2) per wagen.
De totaalschade bij de 2 wagens volgens jou 8*x zijn en dat is verkeerd, want je hebt maar 2*x in het 'systeem'.
Van waar komt die 6*x energie dan volgens jou?
Nu vanuit het standpunt van de bestuurder:
stel dat de kreukelzone 1m is:
Rijden tegen een onvervormbare muur = vertraging van 70 naar 0 in 1m
Rijden tegen elkaar = elk van 70 naar 0 in 1m (elk gebruikt zijn kreukelzone).
Ook hier identiek.
Bij verschillende snelheden en verschillende wagens ga je natuurlijk afwijkingen krijgen, maar je komt nooit tot de constatatie dat je eigen wagen 2*x aan energie te verwerken krijgt (tenzij de andere met een zware vrachtwagen rijdt natuurlijk)