Los bericht bekijken
Oud 25 oktober 2009, 10:25   #29
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
De kinetische energie die vrij komt is de som van de kinetische energie aangebracht door de botsende elementen.
Inderdaad

Stel:

70km/h = kinetische energie x

Rijden tegen een onvervormbare muur, dan moeten jij en je auto x energie 'opslorpen'.

Twee gelijke wagens die rijden tegen 70km/h = kinetische energie 2*x

Rijden tegen elkaar, moeten samen 2*x opslorpen.
Dat is elk (2*x)/2 = x.

Zie je?
Elk moet maar evenveel energie opslorpen als mochten ze elk aan 70 tegen een muur rijden.

De schade is natuurlijk 2 keer zo groot omdat er 2 wagens bij betrokken zijn.

De totaalschade bij de 2 wagens is veroorzaakt door 2*x

Tegen 140 botsen geeft een te verwerken energie van 4*x (e=mv^2) per wagen.
De totaalschade bij de 2 wagens volgens jou 8*x zijn en dat is verkeerd, want je hebt maar 2*x in het 'systeem'.
Van waar komt die 6*x energie dan volgens jou?


Nu vanuit het standpunt van de bestuurder:

stel dat de kreukelzone 1m is:

Rijden tegen een onvervormbare muur = vertraging van 70 naar 0 in 1m

Rijden tegen elkaar = elk van 70 naar 0 in 1m (elk gebruikt zijn kreukelzone).

Ook hier identiek.

Bij verschillende snelheden en verschillende wagens ga je natuurlijk afwijkingen krijgen, maar je komt nooit tot de constatatie dat je eigen wagen 2*x aan energie te verwerken krijgt (tenzij de andere met een zware vrachtwagen rijdt natuurlijk)

Laatst gewijzigd door Alboreto : 25 oktober 2009 om 10:55.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden