Los bericht bekijken
Oud 25 oktober 2009, 13:32   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Werkgevers validatie schooldiploma ?

Iedereen zal wel al opgemerkt hebben dat 80 % of misschien wel meer van alle afgestudeerden nooit een voet zetten in wat ze aan opleiding hebben gedaan.
Komt allemaal door het diploma fetisjisme waar men heden ten dage enkel nog de weg van de minste weerstand in moet afleggen om een bepaalde graad te halen…daarna gaan vele deuren open. Maar gaat zeer veel opgedane kennis weer verloren. We investeren om verkeerde redenen in onderwijs hiermee en jongeren gaan om verkeerde redenen vele studierichtingen in. Kortom chaos.
Daarom ben ik er voorstander van om van elk behaalt diploma, attest, certificaat…uiteindelijk maar te laten valideren na minstens 3 jaar opgedane beroepservaring in dezelfde richting van de studie. Zoniet zou de laatste behaalde graad terug nietig worden en ook niet langer meetellen in andere richtingen. Met andere woorden dan word de opleiding ook nutteloos om nog te doen en moet men op voorhand weten in te schatten of de gevolgde opleidingen dan ook wel nog nuttig is om te doen.

Het zou het onderwijs terug wat reguleren, het zou de arbeidsmarkt terug aanzwengelen en het zou de jongeren verplichten eerst na te denken en dan pas te kiezen.
Dus afgestudeerd, dan 3 jaar in die richting werken, dan werkgevers akkoord krijgen, dan diploma pas gevalideerd. Dit alles in de tijdsspanne van minstens 5 jaar eind studie.