Discussie: Massamoord
Los bericht bekijken
Oud 26 oktober 2009, 13:09   #8
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ditorimi Bekijk bericht
Het is duidelijk: als ik iemand neerschiet en die persoon overlijdt, dan heb ik die persoon vermoord. Maar wat als:

A) ik de opdracht geef aan persoon A om persoon B te vermoorden? Heb ik persoon B dan vermoord? Ben ik dan verantwoordelijk voor het overlijden van B?

B) ik aan persoon A vraag om persoon B te vermoorden en persoon A vraagt aan persoon C om persoon B te vermoorden? Hebben we (A, C en ik) alle drie een even groot aandeel in de dood van B? Zijn we dan alle drie verantwoordelijk terwijl enkel C de uitvoerder was?

C) ik samen met A en C, beslis om B te vermoorden en we samen de trekker overhalen? Zijn we dan alle drie moordenaars?

D) 100 miljoen mensen samen beslissen B te vermoorden? Zijn die 100 miljoen mensen dan moordenaars die hun verantwoordelijkheid moeten nemen en berecht moeten worden? Of is het verantwoordelijkheidsgevoel dan helemaal verwaterd?

Kan iemand op de laatste vraag antwoorden, rekening houdend met het bovenstaand denkpatroon?

Merci!
Als u A vermoordt, gebruikt u een mes, revolver, knuppel of wat dan ook als moordwapen.
Als u B opdracht geeft om A te vermoorden, dan gebruikt u B als moordwapen.
Uw schuld is dus even groot.