Ine Somers pleit voor minimumaanbod treinen tijdens spoorstaking Open Vld-kamerlid Ine Somers pleit naar aanleiding van de spoorstaking van 5 november voor een minimale dienstverlening bij het spoor. “De NMBS krijgt jaarlijks miljoenen subsidies om ervoor te zorgen dat de trein een volwaardig alternatief is voor de wagen in het kader van het woon-werk-verkeer. Ook tijdens stakingsdagen moet er een minimum aan spitsuurtreinen rijden." In verschillende van onze buurlanden werkt men al geruime tijd met succes met een minimale dienstverlening bij het spoor.
Op 5 november organiseren de spoorbonden een 24 urenstaking. Aanleiding is de heikele situatie bij B-Cargo. Ik heb begrip voor de ongerustheid van het spoorpersoneel, reageert Ine Somers. Maar de spoorbonden moeten ook beseffen dat duizenden mensen door deze actie niet op hun werk geraken. Heel wat bedrijven raken zo in de problemen. Dit heeft een belangrijke economische kostprijs.
De liberale politica diende daarom een wetsvoorstel in dat het in de toekomst mogelijk moet maken om in het Beheerscontract tussen de overheid en de NMBS een clausule op te nemen om de minimale dienstverlening in te voeren.
Laat spitsuurtreinen rijden
De NMBS mag dan zelf beslissen hoe ze de minimale dienstverlening uitvoert, maar Somers suggereert alvast om tijdens de spitsuren alle treinen tussen de provinciehoofdsteden en Brussel te laten rijden. Het gaat dan om de treinen die rijden tussen 6.30 en 9.00 uur en tussen 16.00 en 19.00 uur. Volgens officiële cijfers is hiervoor iets meer dan 8.000 man personeel nodig: 2.000 treinbestuurders, 2.000 seingevers, 2.000 treinbegeleiders, 1.000 mensen voor de stationsdiensten, 500 voor infrastructuurwerken, 300 personen in de werkplaatsen en 400 mensen in de administratie en ICT.
Ine Somers: Met één vierde van het totale personeelbestand kan je dus perfect en op een veilige manier de treinen laten rijden tijdens de spits. Zeker als je weet dat er op een stakingsdag altijd werkwilligen komen opdagen, lijkt me dit een zeer haalbaar voorstel."
Mensen geraken op hun werk
Een minimale dienstverlening biedt een aantal voordelen. Zo wordt het economisch leven minder zwaar verstoord dan nu het geval is. Mensen geraken op hun werk, de files worden niet langer en bedrijven moeten hun activiteiten niet noodgedwongen stopzetten. Daarnaast kan drie vierde van het personeel nog altijd staken en zo zijn stem laten horen; aan het stakingsrecht wordt dus niet geraakt. Bovendien is een dergelijke minimale dienstverlening een goede zaak voor het imago van het treinverkeer in ons land dat bij elke staking schade oploopt.
Hinder zal er altijd zijn, maar met dit voorstel worden de zwaarste gevolgen toch al afgezwakt zonder aan het stakingsrecht of de veiligheid van de passagiers te raken,besluit Ine Somers.
VOOR MEER INFORMATIE
Ine Somers, Kamerlid
Jurgen Ritzen, fractiewoordvoerder
Bron:
politics.be