Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis
De staking wordt meer dan een week op voorhand aangekondigd. Me dunkt dat dat al een tegemoetkoming is aan diegenen die echt op hun werk moeten geraken.
Maar goed: hoeveel treinen moeten er ingezet worden volgens u? Met hoeveel treinen is de minimumbezetting groot genoeg?
|
Het zou er nog aan mankeren dat een dienst waarvan zoveel mensen afhankelijk zijn zijn staking niet op voorhand aan kondigt!
Voor mijn part doen ze een andere actie waarbij hun bazen de dupe zijn, niet de reizigers (betaalstaking of zo, in het verleden is dat al eens gebeurd, waarbij de reizigers juist het spoorwegpersoneel gingen steunen).
Of de NMBS moet een deal sluiten met de Lijn waarbij er snelbussen tussen de grote steden worden ingelegd, desnoods gereserveerd voor mensen die in staan voor de veiligheid/gezondheid van anderen (vb hulpverleners of politie, evt met attest van hun werkgever of gemeentebestuur).
Hoeveel die minimumbezetting moet zijn of hoeveel vervangende bussen er moeten zijn, dat moet je vragen aan de verkeersdeskundigen. Als enkel de mensen die in staan voor de veiligheid/gezondheid van anderen van die maatregel zouden mogen gebruik maken, dan denk ik dat het merendeel van het spoorwegpersoneel kan staken.
Ik weet dat onze minimumbezetting 1 persoon per leefgroep is, in ziekenhuizen is de minimumbezetting de "zondagsdienst".