Los bericht bekijken
Oud 1 mei 2004, 07:33   #10
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Altijd al gezegd dat de Bijbel hooguit een geschiedenisboek is, met al dan niet door de tijd misvormde verhalen.
Het verhaal van de zondvloed is ook nog elders te vinden, maar ik vrees dat het niet meer is dan de normale stijging van het water bij het einde van de laatste ijstijd. Doordat mogelijk toen de straat van Gibraltar voor een tijdelijke stop van het water gezorgd heeft kan het geheel in het middelandse zeegebied een veel plotsere overstroming gehad hebben. Dat is zeker ook waar voor de zee van marmara en de zwarte zee.
Ik had altijd gedacht dat het om de Bosporus en de Dardanellen zou gaan die als "stop" voor de toen onbestaande Zwarte Zee dienden. Het breken van die stop deed de zondvloed van Middellandse Zeewater naar een dal ontstaan, welke nu de Zwarte Zee is. Of stamp ik hier open deuren in?...
ja, deze stelling is ongeveer de meest aanvaarde denk ik. En uiteraard is de bijbel een kroniek van de zeer oude geschiedenis. Ik begrijp totaal niet waarom mensen daar een andere betekenis aan willen geven, maar dat is niet mijn probleem. Het verschil tussen bijbel en koran is dat het eerste opgetekende verhalen zijn waarbij Jahweh dikwijls is tussengekomen (vandaag komt hij bij mij ook tussen, ik heb hem gevraagd om het mooit weer te laten zijn, en kijk: hij doet het !) de koran is echter opgesteld als wetboek "zeg aan de gelovigen dat ze moeten... etc.etc.."

Maar die toestand van die "stop" die doorgeslagen werd is ondertussen al min of meer bewezen aan de hand van bodemstalen in de zwarte zee. Rekening houdend met het feit dat daar toen misschien wel een van de eerste groepen agrariers woonden lijkt het me een zeer plausibele uitleg.

Of die "ark" nu gevonden wordt? lijkt me iets minder plausibel
Dat een of andere slimme pipo erin geslaagd is om rap rap een boot te bouwen en daarin met zijn familie en hebben en houden te wachten tot de overstromingen gedaan waren vind ik dan weer wel aanvaardbaar.

Als men er bovendien al in geslaagd is om via DNA te kunnen achterhalen dat de meeste niet-zwarte mensen afstammen van één pipo uit de kaukasus.... leuk hé?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden