Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marco
Wat is het doel? Een eenheidstaal of geen discriminatie? Wat is uw focus? Wat wil je bereiken? Esperanto als eenheidstaal of een eenheidstaal?
Laat het mij zo zeggen: Esperanto is géén dode taal want ze is nooit levend geweest.
En wat dat ‘verleden’ betreft: Sta mij toe om zo onbescheiden te zijn om zelf te oordelen over mijn intellectuele vermogens.
|
1. Geen diskriminatie. Zonder afbreuk te doen aan de persoonlijke verrijking en het beter begrijpen van andere kulturen dat het leren van (zoveel mogelijk) vreemde talen met zich brengt, pleit ik ervoor naast je moedertaal één welbepaalde taal aan te leren, een neutrale taal die niet tot diskriminatie aanleiding kan geven, die niemand het voordeel biedt te kunnen diskussiëren vanuit de ongelijke startpositie (moedertaalspreker tegenover vreemde-taal-spreker), dus zuiver pragmatisch als kommunikatiemiddel in die gevallen waar je elkaars moedertaal niet of onvoldoende diep beheerst om zonder misverstanden van gedachten te wisselen. Vandaar het belang van inburgering, maar dat is een ander verhaal...
2. De bewering dat Esperanto nooit levend geweest is, laat ik volledig voor jouw rekening. Er zijn bitter weinig sprekers, dat is waar, maar dat is iets anders en het is dat laatste dat verbetering verdient.
3. Ik oordeel niet over iemands persoonlijke intellektuele vermogens. Ik wijs er alleen op dat we een heel nare ervaring hebben met de menselijke neiging machtsposities te misbruiken, en dat het verstandig is uit die ervaring lering te trekken voor de toekomst om herhaling te vermijden.