Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie
Het gaat dus om de rechten van Italiaanse atheïsten om hun kinderen in openbare scholen opgevoed te zien volgens hun eigen principes. Het lijkt mij volstrekt logisch dat kruisbeelden niet thuishoren in openbare scholen. Katholieken hebben altijd de mogelijkheid hun kind naar een katholieke school te sturen. Het moet voor atheïsten mogelijk zijn om hun kind naar een seculiere school te sturen. Het Europees Hof van Justitie treedt de ouders bij. Geheel terecht, lijkt mij.
De vergelijking met het hoofddoekenverbod in Antwerpse scholen en aan de loketten bij openbare diensten gaat m.i. niet op: het Europese Hof verbiedt nergens de individuele uitdrukking van een overtuiging of geloof. Het verbiedt enkele de gestructureerde, systematische aanwezigheid van de symbolen in openbare scholen. Me dunkt dat openbare gebouwen noch kruisbeelden nog andere religieuze symbolen moeten ophangen of plaatsen. Maar dat mag individuen er niet van weerhouden zichzelf uit te drukken.
|
Ik vind die redenering heel onconsekwent. Waarom zou een kruisje aan de muur meer storend zijn (lees : een indoctrinerende invloed kunnen uitoefenen) dan het kruisje aan een hangertje rond de nek van je buurman op de schoolbank? Kern van de zaak is toch neutraliteit te garanderen?
Wat als dat kruisje aan de muur vandaag uit de Italiaanse openbare klas verdwijnt, en het atheistenkind mogen plots geconfronteerd wordt met het kruisje aan de nek van 30 klasgenootjes? Is zijn klas daarmee plots seculier geworden?
Dus ofwel een strikt verbod op religieuse symbolen in openbare instellingen, of ze nu ophangen aan een muur of rondwandelen op een revers of hangen aan een nek, ofwel toelaten.
Als de overheid neutraliteit moet garanderen in haar gebouwen, dan all the way. Kijk naar het atheneum van Antwerpen waar geen kruiskes aan de muur hangen maar desondanks het cachet van een religieuse school heeft. En niet zomaar eentje : een moslimschool, zo waar een madrassa door de toevloed aan religieuse symbolen, niet aan de muur, wel op de hoofden. Het is er zo erg dat geen vrijzinnige kat er nog aan denkt om zijn kinderen naar die moslimschool te sturen. Waar is het seculier karakter naartoe? Wie kan zijn kinderen er neutraliteit garanderen als het er uitpuilt van ostentatieve religieuse symbolen waar je echt niet naast kan kijken en die een duidelijke boodschap uitdragen.
K. Heremans maakt dus een fout door in haar atheneum een hoofddoekkapstokkenrek te laten installeren. Die symbolen horen er dus evenmin thuis als een kruisje dat iets hoger niet aan de muur mag hangen.