Los bericht bekijken
Oud 8 november 2009, 15:01   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja en? Ik zeg dan ook-voor de zoveelste keer- dat de calvinisten minder onverdraagzaam waren dan de katholieken. En dat is heel wat anders dan de calvinisten als 'verdraagzaam' te betitelen.

Maar Willem van Oranje ging nog verder dan ik. Hij maakte Marnix diets dat in de feiten de calvinisten even onverdraagzaam waren als de katholieken. En hij kon het weten, want hij leefde in die tijd, en in het centrum van de storm.
Nergens heb ik ze als "verdraagzaam" omschreven. Wel als "verdraagzamer" in vergelijking met de Spaanse bezetters. De historische uitkomst is trouwens in dat verband heel tekenend: het historisch katholicisme heeft de Republiek overleefd (zelfs in zo'n mate dat ze in heel wat streken in Nederland nog steeds in de meerderheid is of een belangrijke minderheid uitmaakt); het historisch protestantisme is zo goed als volledig van de kaart geveegd onder de Spanjaarden in de zuidelijke Nederlanden. Alleen al aan die historische balans kan men duidelijk zien wie zich het meest pragmatisch heeft opgesteld (en nogmaals: ik heb al aangegeven dat de calvinistische machthebbers heus geen halfzachte jongens waren).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden