Los bericht bekijken
Oud 8 november 2009, 20:54   #100
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
U zegt altijd hetzelfde en u leest niet of onvoldoende wat ik schrijf. Ik heb gesteld dat calvinisten en katholieken beiden onverdraagzame lui waren. Maar dat de calvinisten minder onverdraagzaam waren dan de onverdraagzame katholieken.

Maar ook dat veranderde. Een tijdje nadat de Inquisitie verdween, waren de calvinisten even onverdraagzaam als de katholieken en de katholieken even onverdraagzaam als de calvinisten.
Hahaha! De Inquisitie is nog eeuwenlang actief geweest! Overal waar er in Europa waar er Katholicisme was. Een voorbeeldje uit Italië, meer bepaald Palermo. Kijk maar:
http://palermowebnews.myblog.it/arch...estaurate.html

Citaat:
Sono soltanto alcuni degli ultimi straordinari dipinti dei prigionieri dell’Inquisizione scoperti nel corso del restauro delle celle dove per due secoli, dal 1607 al 1782, migliaia di innocenti furono interrogati, torturati, reclusi in nome di Dio.
Vertaling:
Citaat:
Dit zijn slechts enkele van de laatste buitengewone muurschilderingen aangebracht door de gevangenen van de Inquisitie, en ontdekt tijdens de restauratie van de cellen waar gedurende twee eeuwen, van 1607 tot 1782, duizenden onschuldigen werden ondervraagd, gefolterd, opgesloten in naam van God.
Ik heb overigens reeds een tijdje terug hier ook het verhaal gedaan over de gruwelijke afslachting van inwoners uit protestantse dorpen in Calabrië in 1561, door Spaanse troepen (Zuid-Italië was toen onder Spaans gezag). Dat was nog zes jaar vooraleer ze hier in de Nederlanden kwamen "einmarchieren". Ze hadden dus reeds met "Einsatzgruppen" geoefend in Calabrië. Dat allemaal in naam van de verdediging van het ene ware geloof, met het gezag van de Spaanse kroon en onder de banier van de Heilige Maagd.