Discussie: Vernederlandsing
Los bericht bekijken
Oud 9 november 2009, 18:58   #152
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard Vernederlandsing van Brussel in het onderwijs

Nu reeds 15 jaar is er, in het Nederlandstalig onderwijs te Brussel, een merkwaardige evolutie aan de gang. In het kleuter- en lager onderwijs neemt het aantal leerlingen bestendig toe, niet alleen in absolute cijfers maar ook in verhouding tot het Franstalig basisonderwijs. In het schooljaar '95-'96 telde het Nederlandstalig kleuteronderwijs ongeveer 10.000 leerlingen, een aangroei van 3.267 sinds het schooljaar '79-'80. Het Nederlandstalig kleuteronderwijs groeide, tussen 1980 en 1995, van index 100 tot index 172,5 terwijl het Franstalig kleuteronderwijs stagneerde. Voor het Nederlandstalig lager onderwijs bedroeg de evolutie-index, voor dezelfde periode, 114,4 terwijl het Franstalig onderwijs achteruitboerde, van index 100 tot index 90. Het aandeel van het Nederlandstalig kleuteronderwijs, in het totaal van de Brusselse kleuterschoolbevolking, steeg van 12% tot 18%; dat van het lager onderwijs van 10% tot 14%.Maar terzelfdertijd stelde men, in het gehele Nederlandstalige basisonderwijs, een bestendige proportionele daling vast van het aantal kinderen uit homogeen-Nederlandstalige gezinnen, en een bestendige aangroei van het aantal kinderen uit drie andere groepen: de taalgemengde gezinnen (één van de ouders is Nederlandstalig), de homogeen-Franstalige gezinnen (beide ouders Franstalig) en de allochtonen- of migrantengezinnen (de huistaal is Arabisch, Turks, Pools, Servo-Kroatisch, enz.). In het kleuteronderwijs daalde het proportioneel aandeel van de kinderen uit homogeen-Nederlandstalige gezinnen, tussen 1980 en 1995, van 71,9% tot 28,7%; in het lager onderwijs van 85,9% tot 35,4%.

In het secundair onderwijs dan, is er een globale daling van het leerlingenaantal in geheel de Brusselse agglomeratie. En die daling is sterker voor het Nederlandstalig secundair onderwijs (van index 100 tot index 91,5 tussen 1990 en 1995) dan voor het Franstalig secundair onderwijs (van index 100 tot index 96,4). Ook in het Nederlandstalig secundair onderwijs groeit de taalheterogeniteit voortdurend.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 9 november 2009 om 19:07.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden