Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cut de krap
Je zwalpt gewoon rond de cruciale vaststelling dat hoofddoekkatholieken zoals uw moeder en tantes nooit hun religieus gebruik opgedrongen hebben in de publieke /gerechtelijke sfeer.
|
Is je nieuwe stelling nu dat katholieken nooit hun religieuze gebruiken en symbolen hebben opgedrongen? Me dunkt dat de aanwezigheid van kruisbeelden in openbare scholen het idiote karakter van een dergelijke stelling illustreert.
Citaat:
De vraag is of Paola zoals de moslima's haar hoofddoek overal en any time opdringt. Nee dus. Paola respecteert het gegeven dat je niet ten allen tijde je geloof manifesteert.
|
Ze dringt haar hoofddoek niet op zoals moslima's hun hoofddoek niet opringen. Ze dragen het, dat is iets anders dan opdringen.
Citaat:
Bij moslimas is er geen haar te zien. Ook de nek en oren niet.
|
Ik ken moslima's zonder hoofddoek, moslima's met een los hoofddoek, moslima's met een hoofddoek dat een deel van hun haar bedekt, moslima's met een hoofddoek dat al hun haar bedekt en moslima's met een hoofddoek dat al hun haar, schouders en een deel van hun aangezicht bedekt.
Citaat:
En dat heeft allemaal te maken met de visie op de vrouw in de islam..., het symboliseert ook de visie van de man op de vrouw in de islam en dat is die van sexueel in te tomen wezen dat enkel gerespecteerd wordt als ze haar haren als lustopwekker verbergt. Een achterlijke sexistische visie.
|
Juist, ja. Maar er bestaan in ons land een aantal vrijheden en die vrijheden gaan ook op voor achterlijke en seksistische visies. De vrijheid van meningsuiting, godsdienstbeleving, organisatie, drukpers en dergelijke gelden niet alleen voor de 'juiste' visie maar ook - en eigenlijk vooral - voor de 'foute' visie. Anders was het geen vrijheid.
Citaat:
De linkse kliek zou zich moeten schamen dat ze zich met allerlei vergoelijkende praatjes achter die visie schaart.
|
Ik behoor niet tot de linkse kliek,
whatever that may be maar ik heb niet de indruk dat men ter linkerzijde de achterlijke, seksistische visie van de islam verdedigt. Men verdedigt louter en alleen het recht om zichzelf te zijn binnen het wettelijke kader van rechten en vrijheden die onze democratie garandeert of zou moeten garanderen. De verdediging van het recht om zichzelf en
dus het recht anders te zijn, impliceert niet de verdediging van de waarden en normen van de andere.